Därför slutar jag på Nyan

Varför, varför, varför.

Ett roligt och spännande jobb, en hyfsad lön, fantastiska arbetskamrater. Varför lämnar man det?
Svaret är:
1. Tjugo år. Så länge har jag jobbat på Nya Åland. Avbrott för två barn, någon tjänstledighet. Under den tiden var jag reporter, nyhetschef, chefredaktör i åtta år, andra redaktör i fyra år. Det är roligt, men jag kan det.
2. Jag är nyfiken. Jag tänker mig att jag ska jobba i tjugo år till. Det är gott om tid att lära sig nya saker, testa gränser, pröva vingar. Tanker att bara sitta av resten av tiden är inte jag. Det finns ju så mycket i världen.
3. Som journalist är arbetsmarknaden på Åland begränsad. För mig är det bara en tidning som gäller, och den har jag redan varit chef för i nästan ett decennium. Alltså, en ny bransch.
4. Jag är orolig för framtiden. Inte för egen del, utan för Åland, Norden och Europa. De högerextrema, främlingsfientliga och våldsamt antidemokratiska strömningarna växer sig starkare. Jag vill inte vara en av dem som ingenting gjorde, så nu ska jag ta spjärn med hela kroppen och allt jag har, mot rasismen, mot segregeringen och för ett humant och solidariskt samhälle.
5. Jag älskar politik. Demokratin är vår civilisations försök att vara anständiga människor. Nu vill jag vara med och jobba från ett annat håll.


Ungefär så.

Kommentarer

  1. Din javla hora. Stick dit du kommer fran. Du ar inte onskvard pa Aland. Utknullade finnluder som dig skulle skjutas, det kommer vi snart att gora ocksa. Du ar val fullsprutad av aids ocksa. Vad fan tror du att du ar, ett javla luder, det ar vad du ar.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden

Var drar man linjen när den flyter?