Bättre med blåbär

Många gör sig lustiga över alla trivialiteterna på sociala medier - middagarna, kantarellerna, solnedgångarna, champagne-glasen på terrassen, de gulliga katterna och de små barnen.
Idag läste jag om en älskad katt som var försvunnen och blev efterlyst, om blåbär i massor, om en båttur som var blåsig, men fin.
Jag såg länkar till artiklar, en om en film som var så usel att författaren tyckte det var pinsamt att skriva om den. Jag såg ett recept på pasta med ruccola som lät jättegott. Jag såg otaliga länkar till lördagens manifestation för ett mångkulturellt Åland, och jag såg kommentarerna från trollen som jamade om den svenska integrationsmisslyckandet.
Jag fick ett sorgebud om en älskad och uppskattad tidigare kollega som plötsligt avlidit.

Igen tänker jag på en intervju med den svensk-grekiska författaren Theodor Kallifatides, som sade att hans liv bara blir mindre, att han numera umgås nästan uteslutande med människor han älskar och att han vill ha det så.

Det viktiga är viktigt, så det skriver man om. Visst blir det sockrigt och glansbildsaktigt ibland, men är det inte bättre att skriva om saker man blir glad av än det småaktiga vardagstjafs vi alla lever i?

Jag vet inte. Är det inte bra att visa det man älskar och är stolt över?
Hellre det, för min del.

Kommentarer

  1. Det beror litegrann på vilket forum man befinner sig i, och vilket syfte man har med texten. Visst översköljs vi av allehanda tråkiga nyheter inte minst i pressen. Det är misshandel och dränkta hundar och kommunstyrelseordföranden som kallar organisationer som sysslar med regelrätta hot och förföljelser för "ungdomliga fanstyg". Vid sådana tillfällen, när det helt spårat ur, måste man förstås markera extra kraftigt eftersom uttalad dumhet kan vara ett hot mot demokratin. Men i det lilla livet, där kan en fluffig blåbärspaj med vispad citronfromage och maräng vara minst lika väsentligt. Allt beror på platsen och mottagaren. /MM

    SvaraRadera
  2. Svensk-Grek...jaha...en sak e säker...grekerna har problem...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden