Det är inte bra nu

När blev vi som ställt kritiska frågor, och vi som med förtvivlan och oro sett rekryteringen av kommundirektör till Vårdö själva problemet?

Hade det varit bättre om Nya Ålands avslöjande inte kommit om Andreas Johanssons långvariga inblandning i högerextrema rörelser?

Är faktiskt alla kritiker nu igenkända, med Anders Englunds ord, som människor som inte är konstruktiva och bara vill ställa till med besvär?

Är allt verkligen bra nu?

Jag har funderat på när och om det fanns en stund när Jalle Danielsson och Anders Englund kunde ha ändrat sig, kunde ha lyssnat på argumenten och förstått att tvivlet och oron inte handlade om att skada just dem eller kommunen, utan om ett verkligt och djupt känt obehag över hur snabbt extremism normaliseras.
(Självklart är det dessa två starka män i kommunen som bestämmer, till och med att ingen annan skulle få komma till tals på mötet).


Jag trodde det. Efter att ha läst om de intervjuer som gjorts med Vårdös ledande män inser jag att det naturligtvis var naivt av mig.

Allt Danielsson och Englund sagt, i varje intervju, har varit ett ilsket försvar, ett förakt mot media, mot kritiker och tvivlare, med ett språk och en attityd som jag knappt känt igen.

Det skulle bli som det blev, det var klart från början,

Jag, och många andra, står kvar med våra tvivel. Andreas Johansson kunde ha sagt, tydligt och klart; "Jag tar avstånd från allt Nordisk ungdom står för - rasismen, fascismen, våldet, aktionera mot media, privatpersoner och företag. Det var fel."
Det har han inte gjort. Istället säger han att det är svårt att lista allt på ett bräde.

Jag önskar att han gjort det.
Jag önskar att oron och det gnagande tvivlet var borta.



Kommentarer

  1. Bra skrivet. Analytiskt och klokt som alltid. Bedrövligt är min kommentar. Politiker som ställer upp på detta är inte bättre själva. De finns på Vårdö i en skydda värld där omvärlden är mindre viktig samtidigt som de lever i en taxfreebubbla. En konservativ anda speglar mycket i beslutsfattandet på Åland. Ett empatilös värderande speglar deras handlande som utgår från dem själva är ledstjärnan. Att det inte är bra nu räcker inte. Det har varit för mycket på senare tid där jag själv är inblandad då det gäller att ersätta några få som for väldigt illa ute på Stiftelsen Hemmet. Här väljer man även natt hyckla. Politik är att vilja sade Palme. Inte att hyckla som man idag mycket gör på Åland när det gäller människors väl och ve som man säger man vurmar om men som man rent av skiter i då det gäller verklig handling i vad man säger. Skamligt är det och inget annat...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hycklare!
      Det är bara Pengar du och andra är ute efter, Erkänn!

      Radera
    2. Frågan är vem som hycklar. Detta handlar inte enbart om pengar. Den som enbart ser en penningbunt är den största hycklaren själv. Jag ser inte enbart penningbunten. Någon girig individ är jag inte. Pengar ger mig inget mer än att jag kan köpa mig en pryl. Rikedomen finns i erfarenheten och stoltheten i att jag klarat mig hyfsat bra på egna ben utan hjälp från några andra. Ålänningarna gjorde sitt bästa i att förstöra mitt liv. Detta vill jag ha ersättning för. Du själv fick säkerligen en bättre start start i livet än jag fick av det Åländska samhället. Jag fick det inte. Vad man stal av mig går inte att ersätta. Jag hycklar inte om pengar. Pengar jag kräver är en ersättning för vad Ålänningarna stal av mig och några därtill. Självgoda individer ser aldrig hur den andre har haft det. Värderingen finns i något som kallas för empati. Äger man ingen empati där värderingar finns i penningbunten är man en större hycklare än vad man själv begriper. Därför. Vem av oss som är den egentlige hycklaren, är frågan...?

      Radera
  2. Klart att det inte är bra när makthavarna vägrar lyssna på folket. Dock tror jag att detta måste få konsekvenser, om inte förr så senast i valet. Inte kan kommuninnevånarna vara nöjda med denna hantering, mer demokratiska än så är nog Vårdöborna. Hoppas jag. Om det finns någon logik i världen ska Englund/Danielsson förpassas ut i kylan så fort rösterna är räknade.

    SvaraRadera
  3. Frågan här borde vara hur kan Åländska politiker anställa en tjänsteman med ett CV som detta. Hur resonerar de själva då de ansåg att han skulle vara kvar som kommundirektör. Något annat kan inte ses än att de är likadana själva. Främlingsfientlighet visar man inte öppet visar vad man försöker dölja. Ser man inte bristerna sympatiserar man med vad denne direktör har haft på sin agenda och säkerligen har fortfarande. Fortsättningen är även den att då ingen heller säger mer från politisk håll från det övriga Åland ända in i Lagtingsförsamlingen visar detta på att man även därifrån ger sitt gillande. Den som är tyst håller alltid med. Åländska politiker har visar ständigt hur de håller varandra om ryggen. Någon opposition tycks inte finnas inne i de slutna rummen. Deras tystnad därifrån visar på var sympatierna ligger då man anställd en kommundirektör med naziststämpeln i ansiktet. Det borde räcka nu var det någon som skrev. Tydligt är det inte så. Fortsättning lär följa. I höst ska man från politiskt håll hålla en Ceremoni i hyckleriets tecken om vanvården som pågick under många år på Åland. Även här finns ingen opposition om något. På Åland har man en demokratisk ordning med konservatism som flödar från det politiska skrået som bär på skamlighetens tecken där man kliar varandra på ryggen bara man själva får sitta kvar där man sitter. Kommer att följa det Åländska valet med stort intresse och se om man som väljare även där har sympatierna lika som deras politiker visat under den senaste tiden på Åland.

    SvaraRadera
  4. Tvivlet och oron kommer om NF blir vald på någon politikerpost...NF har ett ursprung som nog inte är att skryta med...

    SvaraRadera
  5. Nina.
    Jag är inte så insatt i åländskt kommunstyre... Är kommundirektör en politisk post?

    SvaraRadera
  6. Alltså...
    Är det inte lite onödigt att ha en kommentarsfunktion på sin blogg om man ändå inte svarar på de kommentarer som är formulerade som en fråga till skribenten?
    Det känns som att du är helt ointresserad av dina läsare och deras eventuella feedback. - Är det så?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden

Var drar man linjen när den flyter?