VIKTIGA SAKER: 1. Bibliotek

När jag var barn och ung och det var jobbigt och livet var skit, då fanns det bara en sak.
Jag läste.
Jag minns känslan när jag gick hem från biblioteket med en kasse full med böcker (alltid för många), och det var mörkt och höst och jag visste att jag snart skulle till Narnia eller de schweiziska alperna eller till Skattkammarön.
Jag minns hur jag ibland kunde öppna en bok och bara lukta på den.
Jag minns den första bok jag läste helt på egen hand. Trulsa och Solkatt.

Min viktigaste kulturfråga är att upprätthålla och utveckla bibliotek och skolbibliotek så att alla har möjlighet att hitta in i litteraturens fantastiska, magiska, onda, kloka och goda värld.
Det mesta jag kan har jag lärt mig genom skönlitteraturen.
Senast lästa bok: Margaret Atwood; Maddadam.

Kommentarer

  1. Anonym håller med...

    SvaraRadera
  2. Men viktigast av allt är att föräldrarna läser med sina barn från tidig ålder. Det är något som väcker intresse och utvecklar barn. Något som de bär med sig hela livet.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden