VIKTIGA SAKER: 2. Cykelvägar

Mariehamn är en liten stad. Åland är ett litet landskap.
I staden kan man klara sig nästan helt utan bil, om man vill. Vi är många som cyklar, och fler som kunde göra det.
Våra barn cyklar till skolan från tidig ålder, och rör sig överallt på detta underbara, befriande, miljövänliga sätt.

Kom ihåg känslan när man släpper pedalerna i en nerförsbacke, och bara susar iväg. Eller när man cyklar i sommarregn, och möter dofterna i naturen i koncentrerade sjok.

Vore jag turist i detta landskap, skulle jag möta det på cykel. Åtminstone om jag inte visste att jag under långa sträckor ska cykla med trafiken inpå mig på smala vägrenar.

Bättre cykelvägar, i stad och på landsbygd, är mycket bra för lite peng.
Säkrare trafik för barn, mer motion, billigare fordon, mindre behov av parkeringsplatser.
Det vill jag gärna jobba för.

Och då menar jag på riktigt. En stad där inte bilarna alltid kommer först, och ett landskap där cykel och buss kan vara det bästa sättet att ta sig till jobbet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden