Om islam och kristendom

Är islam det stora hotet, den stora fienden i vår tid?
Har vi inte kommit längre än så?

Jag har ingen personlig gudstro. Jag är uppvuxen i det österbottniska bibelbältet, där religionen var en levande maktfaktor. Jag lämnade kyrkan några dagar efter att jag fyllt 18 år, och har aldrig sett någon orsak att återvända.

I min egen kultur har jag sett fantastiska, fina, medkännade saker göras i kristendomens namn. Jag har sett människor i nöd finna sin enda tröst i en kyrka eller hos en präst vars gud de inte tror på. När jag är ute och reser förundras jag ofta över de fantastiska byggnadsverk och monument människor byggt till gudars ära.

Jag har också sett hur kyrkan varit en maktspelare bland andra, en dålig arbetsgivare, en förtryckare, en hycklare och en förstörare av liv. Jag har sett hur man i religionens namn drivit onda, onda ting.

Detta kunde lika gärna sägas om islam. Eller hinduismen, eller buddhismen eller shintoismen eller kommunismen.
Kapitalismen är ett trossystem där till och med föreställningen om att moral och etik existerar skjutits åt sidan, och vinstmaximeringen blivit ett gott syfte i sig, ett mål som både rättfärdigar och helgar medlen.

Den åsikte som rasisterna och islamofoberna förfäktar, är att muslimer, människor med en kulturell, religiös eller etnisk tillhörighet till den muslimska sfären, i sig som grupp är onda och annorlunda. Att det är farligt för oss vanliga kristna (vad nu det är), och att vi därför måste avvisa och värja oss emot människor i nöd.

För mig, som bekänner mig till underifrån-perspektivet, till den kritiska hållningen, till humanismen, är det en omöjlig tanke. Det är en rasistisk tanke, där man ersatt hudfärgen eller det geografiska ursprunget med en religion man säger är fundamentalt annorlunda.

Som en av få jag känner som faktiskt läst Bibeln säger jag: läs Gamla testamentet.  Jag vill inte anklaga kristna människor för de direktiv och handlingar man kan hitta där, men en del av dem är inte ett dugg bättre än de onda och förlegade ting man kan hitta i Koranen eller i Veda-skrifterna.

Människor är människor. Vi måste våga mötas, och vi måste ta hand om varandra. Vem, i universum, ska annars göra det?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden

Var drar man linjen när den flyter?