Avsked, avsked, avsked

Under de två senaste åren har livet varit fullt av avsked. Älskade personer, älskade platser, älskade grupper och sammanhang.

Jag har insett att det inte alls står mig tusende åter, för att de som försvunnit varit de enda, unika i sitt slag.
Mamma och mummu. En arbetsplats, frivilligt frånträdd men djupt saknad. En livskamrat. Kära grannar och barn man först sett som en rundad mage. Och en dotter, som följt sina bröder ut i världen.

Jag visste inte att denhär sorgen över att allt är precis som det ska vara, skulle vara så djup, så glädjefylld och så melankolisk. Jag förstod inte att livet faktiskt tar slut när barnen flyttar hemifrån, och att ett helt annat börjar. Att det är ett steg som aldrig går att backa, för att den som kommer hem igen kommer från en annan plats, till en annan plats.

Ibland går jag in i min dotters rum och klappar filten som ligger på hennes säng. Sen måste jag gå ut igen, snabbt.

Sen tänker jag på hur det är och varit när pojkarna kommit hem. Hur de är som hundar som ska lägga sig, rumstrerar om, kollar kylskåpet, rycker i dörrar tills stunden kommer när de kan sätta sig ner, när allt är som det ska vara.

Den stunden får man också.

En familj är en märklig sak. Den är i tid och i plats, men allra mest i minne och längtan. Tillbaka till en tid som när man levde den var mest fiskpinnar och potatismos och ett köksbord man aldrig hann torka av ordentligt.

Det var tufft att vara ung och växa upp. Man var rädd mest hela tiden. Att bli äldre tycks vara att förlora sin beständighet och än en gång tvingas till förändring.
Förmodligen är det en bra sak.



Kommentarer

  1. Många känner nog igen sig i din beskrivning

    SvaraRadera
  2. Så är det Nina...livet.Aldrig statiskt utan en enda lång tidslinje av förändring. Skillnaden är väl kanske att vi inte uppfattar den "första halvan" som förändring. Den upplevs kanske mer som det positiva ordet "utveckling"...? Medan den halvan som innehåller mer eller mindre naturliga avsked upplevs som "förändring". Förändring är ett mer laddat ord..som kan innehålla sorg över att förlora det som var, och rädsla för det man vet väldigt lite om...Jag ser en skillnad i orden...men inser någonstans samtidigt att de borde byta plats på min livslinje. Det är nu jag får tid att utvecklas lite mer själviskt ...som människa med den samlade klokskap och erfarenhet jag skaffat mig i förändringsfasen. Livet övergår i andra andningen...barnen tassar vidare på sina livslinjer och jag går vidare på min. Men de fortsätter för evigt att vara parallella på sätt eller annat. Jag avslutar min reflektion med att önska dig "God fortsättning" ��

    /Inger

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden