Färre kommuner, mer framtid

Det finns en siffra som jag funderat på sen jag förra veckan lyssnade på Katarina Fellman från ÅSUB. Hon presenterade fakta och prognoser som kan (eller ska) ligga till grund för framtida beslut om kommunstrukturer.

År 2030 är 41,2 % av Vårdös befolkning över 65. Då är 9,3 % under 15 år. Detta enligt en alldeles färsk befolkningsprognos från Ålands statistik- och utredningsbyrå ÅSUB.
Över hälften av befolkningen ska alltså försörjas av någon annan, och det är en väldigt låg andel barn och ungdomar i kommunen.
Så låg faktiskt, att det är snudd på omöjligt att få det att funka.

Den sista slutsatsen är min. Det andra är fakta, om man inte på något revolutionerande sätt ändrar på saker. Prognosen bygger på det man redan vet, det vill säga de mönster och den utveckling som varit. Det är vad icke-förändring leder till.


Vårdö och Saltvik är de kommuner som sagt nej till att ens vara med och utreda hur ett samgående för de norråländska kommunerna skulle se ut och vad det kunde ge för fördelar.
I Saltvik är 28 % av befolkningen över 65 år 2030. 17,0 % är barn.

Vad ska en mariehamnare bry sig om det, undrar kanske någon.
Ja, för mig är Åland en helhet. Det kommer att bli så, på ett eller annat sätt, och hellre förr än senare om man vill vända på denna olyckliga trend.

Redan i dag är Åland, med undantag för skärgården och kanske Vårdö då, en funktionell arbetsmarknad. En enhet. Folk jobbar i hög grad utanför den kommun de bor i, och skulle gärna utnyttja service där det är bekvämast för dem. Med en stark norråländsk kommun skulle Godby bli en självklar centralort.

Runar Karlsson (C) säger i tid och otid att socialdemokrater bara vill släcka ner landsbygden och flytta allt till Mariehamn.
Det är fel. Jag vill flytta en massa service till Godby, och se till att de blir fler bebisar på Vårdö. Annars blir det så dyrt för oss andra.

Kommentarer

  1. Vi har säkert olika åsikter i många frågor, men i kommunfrågan tycker jag som du. Samma argument som du nu använder använde jag många gånger i olika sammahang. Tyvärr så får man mot sig en massa känslomässiga argument typ det du beskriver. Gällande fakta så finns i stort sett allt hos Åsub för den som vill ta åt sig. Kommande regering borde sätta någon att sammanställa det underlag som redan idag finns. Min uppfattning är att man kunde spara mellan 5-10% av kommunernas kostnader som istället kunde användas/omfördelas till bibehållen service. Ett annat politiskt problem är att inget parti tydligt säger vart man vill nå i denna fråga. Å ena sidan kan vi tänka oss samgående/samarbete..... å andra sidan skall allt ske på frivillig väg..... Naturligtvis finns det utmaningar s.s, olika skuldbördor och skatteören, ett nytt landskapsandelssystem och en garantilag för att säkra servicen i regionerna. Garantilagen kunde antas med 5/6:dels majoritet för att inte kunna ändras hur som helst. Det skulle ge trygghet och stabilitet ute regionerna. För övrigt så är denna fråga enligt mig ingen vänster/höger fråga.

    SvaraRadera
  2. Socialdemokraterna jobba för färre kommuner. Ett Kommunernas socialtjänst, tre kommuner. Men du har ju helt rätt Jörgen; det mesta av basfakta finns redan, men inte den samlade politiska viljan att agera utifrån dem. Jag tror inte på att vänta och se, jag tycker att politiker ska driva utvecklingen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utmaningen är att få ihop olika politiska viljor, men min erfarenhet är att en ordenlig reform inte kommer till utan landskapsregeringens medverkan. Bra att någon driver frågan och lycka till med denna regionalpolitiskt viktiga fråga.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden