Varför inte våga en utredning?
Varför stoppar man frivilligt ner huvudet i en myrstack?
Varför ska man försöka fixa något som inte är trasigt? Varför är det så
bråttom?
Sådana frågor har ställts och ställs om landskapsregeringens
förslag till reform av kommunstrukturen. I måndagens tidningen Åland kan man
läsa om de starkt negativa reaktioner som finns i några av dagens kommuner, och
också om avsikten att motarbeta och motsätta sig reformen.
Det är naturligtvis både kommuninvånares och de
förtroendevaldas rätt, likaväl som en regering ska jobba för sina politiska mål
och sitt regeringsprogram, och ett lagting ska stifta lagar, också kring
kommunerna.
Det kan dock vara bra att ha klart för sig tågordningen, och
varför den ser ut som den gör.
1.
Än så länge finns ingen ny lag om
kommunstrukturen. Det finns ett förslag som skickats ut på remiss till ett
sextiotal instanser, däribland kommunerna. Nu är tid att reagera på det, i
vanlig lagstiftningsordning.
2.
De utredningar som initierats för att se hur de
nya kommunerna ska se ut, görs i kraft av nu gällande lag. Den möjligheten har
alltid funnits, men aldrig utnyttjats.
3.
Utredningar ger kunskap. Precis den oro som nu
uttrycks, bland annat för närservice och möjlighet till regional påverkan, får
sitt svar i en kommunindelningsutredning. Den som är med i utredningen kan
påverka hur nya kommuner formas. Den som inte är med i arbetet kan hamna i den
sitsen att man i slutändan blir en del av en ny kommun vars utformning man valt
bort att påverka.
4.
När utredningarna är klara finns ett förslag
till samgångsavtal. På den grunden byggs en ny kommun. I Finström-Geta-Sund har
man på mindre än ett halvår gått från utredning till avtal. Det är alltså en
fullt möjlig tidtabell.
Det är naturligt att en stor förändring väcker känslor och
oro. Det är självklart att det finns olika åsikter kring den, varav många redan
beaktats i det arbete landskapsregeringen driver.
Under de senaste två åren har kommunerna upprepade gånger
hörts. Det har förts diskussioner, hållits möten och begärts utlåtanden. Oppositionspartierna
har varit inbjudna att delta i ett parlamentariskt arbete kring reformen, men
har med ett undantag tackat nej.
Om man inte är med, kan man inte påverka. Man kan bara kategoriskt
säga nej.
De problem och utmaningar som kommunerna har, med ekonomin,
med äldreomsorgen, med kompetensförsörjning, med svag skattekraft, med brist på
människor som ens vill ställa upp för kommunala förtroendeuppdrag – de försvinner
inte.
Om man vänder ryggen åt denna reform, hur ska då problemen
lösas? De är verkliga. Landskapsregeringens svar är starkare, större enheter,
som solidariskt kan utvecklas som en helhet. Ingen har sagt att det blir lätt
eller problemfritt, men vilket är det seriösa alternativet?
Det ärligaste och mest konstruktiva, vare sig man är för
eller emot en reform, är att ge invånarna möjligheten att bedöma ett
genomarbetat förslag, inte en hotbild utan substans.
Kommentarer
Skicka en kommentar