En dags jobb i lagtinget
Idag har lagtinget kommit in på slutrakan med behandlingen
av nästa års budget, utgående från finans- och näringsutskottets betänkande.
Det var ett intressant arbete, där vi var överens om det
mesta, och där man faktiskt kunde lära sig väldigt mycket av de över 70
människor som hördes av utskottet.
På åtta punkter tyckte jag det var befogat att ur
socialdemokratisk utgångspunkt reservera mig. Det finns saker vi inte är
överens om, och det är viktigt att säga det.
Vi socialdemokrater föreslog i en budgetmotion att anslaget
för tunnelutredning och en projektingenjör som ska jobba med det stryks. Inget
i utskottsbehandlingen har visat att processen kommer att leda till ett
förverkligande, eller att det faktiskt behövs en projektingenjör innan man ens Vi
kommit överens om tunneldragning, finansiering eller säkerhetsstandard.
Vi anser fortsättningsvis att landskapsregeringens
ambitionsnivå vad gäller utvecklingen av tandvården borde vara högre. Nu är den
obefintlig. Det kan inte vara bara socialdemokrater som bryr sig om folks
tänder, och dessutom alltid får skulden när inget händer.
Utan en rejäl arbetsinsats från landskapets miljöbyrå är det
flera utvecklingsprojekt som rör vattenmiljö, -kvalitet och -skydd som inte
kommer vidare. Med en tillfällig tjänst som vattenstrateg hade man tagit
viktiga och konkreta steg framåt. Nu bluddras pengar bort på en tunnelutredning
och annat ”visionärt” medan konkret och viktigt utvecklingsarbete blir ogjort.
Många kommer att klaga på ÅMHM i vår, när näringsidkare inte
får sina miljötillstånd så snabbt som de skulle vilja. Då kan det vara bra att
hålla i minnet att den omotiverade inbesparingen av en miljöinspektörstjänst välsignades
i denna sal, mot bättre vetande. Man måste ha tillräckligt med folk för att göra
det jobb vi lagstiftat om.
Om ett par korta veckor inleder Kommunernas socialtjänst sin
verksamhet, till fromma för socialvården, missbrukarvården, specialomsorgen och
barnskyddet på hela Åland. I stället för att ackompanjeras av välgångsönskningar,
tålamod och långsiktigt engagemang startar KST ur ruinerna av kommuner som
håller på att falla samman. Vi menar att landskapsregeringen, som både
lagstiftat om KST, socialvårdslagar, äldrelagar och landskapsandelar, borde ha
en plan för hur KSTs finansiering tryggas. Jag är säker på att det är avsikten,
men man har från regeringsbänken ingen aning om hur man ska gå tillväga har
finansministern meddelat. Vi hade gärna sett en skrivning i budgeten om
landskapsregeringens ansvar i frågan.
Tre reservationer tänker jag föra till omröstning. Vi kommer
förstås att förlora, men kampen är också viktig.
Den första gäller fiskodlingen.
I betänkandet skriver majoriteten, inklusive liberalen John
Holmberg vars motion på detta sätt förverkligas, att utskottet ser fiskodlingen
som en potential för tillväxt och att en volymökning vore till fördel för
Ålands ansträngda ekonomi. Jag har föreslagit att skrivningen stryks, med
motiveringen att vattenlagen nu
har en stopp-paragraf som förhindrar en utvidgning av fiskodlingen. Innan den
nya vattenlagen är på plats, och de förordningar som klargör den, innan det
finns kommersiellt gångbara metoder för att kompensera eller eliminera utökade
utsläpp, är det inte möjligt att på ett hållbart sätt expandera volymen av
fiskodling i åländska vatten. Fiskodlingen är en viktig framtidsnäring, när och
om man löst utsläppsproblemen, men det vore förödande för vattenmiljön i
Östersjön, särskilt lokalt på Åland om man gick in för en ren expansion. Det
vore att förstöra själva livsförutsättningarna för det åländska näringslivet,
turismen och ålänningarnas livskvalitet.
Den andra
reservationen jag vill föra till omröstning gäller Ålands radio och tv.
Utskottet skriver i betänkandet att budgetförslaget redan visar ett stort
underskott och att det finns ett stort behov av att minska utgifterna. Därmed
ska landskapsregeringen ”värdera ÅRTV i relation till övriga verksamheter.”
Majoritetens svar till kansliministerns fråga hur man ska se på en minskning på
300.000 euro till ÅRTV får alltså svaret: alla måste spara, och en
axelryckning.
En stark public service enligt nordisk modell är en av demokratins
grundpelare, och den lokala bevakningen en viktig självstyrelsefråga. Därför
tog Åland i tiderna över behörigheten över radio- och tv-frågor. Under
hörandena i utskottet har det blivit klart att konsekvenserna för Ålands radio
och tv av införandet av den nya media-avgiften blir betydande och att
konsekvenserna av en så stor intäktsminskning är helt outredda, samtidigt som
kraven i det mediapolitiska programmet är oförändrade och inkluderar bland
annat hanteringen av nödmeddelanden.
Jag tycker att det enda ansvarsfulla och respektfulla är att
landskapsregeringen först gör jobbet att prioritera och utvärdera och söka
lösningar, och sen bedömer helheten. Jag har en alternativ skrivning med
förslaget att landskapsregeringen inför tilläggsbudgeten söker ett sätt att
trygga en tillräcklig finansiering till Ålands radio och tv, exempelvis genom
att särskilt finansiera beredskapen kring nödmeddelanden.
Vilken annan verksamhet skulle man kapa vid
knäna på det här sättet, och varför är vi de enda som protesterar? Man får lust
att bli lite biblisk här, och konstatera; förlåt dem, ty de vet icke vad de
gör.
Min tredje reservation rör elhybridfärjan
och landskapsregeringens klumpiga och olyckliga hantering av processen.
Genom processen som inleddes när landskapsregeringen
2020 bröt avtalet med Ansgar Ab – Finnferries riskerar landskapet ett stort
skadestånd. Förutom skadeståndsbeloppet tillkommer kostnader för räntor i
enlighet med räntelagens § 7, som beroende på skadeståndsbeloppet kan blir
betydande summor (på det yrkade beloppet ökar summan med 2 022 euro per
dag, vilket utgör 738 000 euro per år). Lagtinget har inte fattat något
juridiskt bindande beslut om att landskapsregeringen ska häva avtalet, vilket
förstås kan bli ett stort problem. I stämningsansökan framkommer att
landskapsregeringen redan den 14.9.2020 känt till nivån på skadeståndsbeloppet
10,5 miljoner euro, men man har trots det inte förhandlat om en gemensam
lösning. Investeringar och nya trafikmodeller är nödvändiga för att uppnå både kostnadsinbesparingar
och minskade koldioxidutsläpp. Åland klarar inte att minska sina
koldioxidutsläpp inom sjötrafiken i enlighet med uppställda mål ifall inte
gamla färjor byts ut. I jämförelse kan nämnas att färjtrafikens utsläpp i riket
minskar med 20-25% från 2016 till 2025 tack vare investeringar i eldrivna
fartyg.
Jag föreslog att följande läggs till betänkandet:
Lagtinget uppmanar landskapsregeringen att
återkomma till lagtinget med en redogörelse över med vilka fullmakter man sagt
upp avtalet med konsortiet Ansgar-Finlands Färjetrafik, samt en redogörelse för
vilka försök till omförhandling av avtalen som genomförts.
Lagtinget uppmanar därtill landskapsregeringen att
på allvar inleda förhandlingar med konsortiet i syfte att uppnå en gemensam
lösning, framom utdragna processer i domstol mot seriösa entreprenörer inom
sjöfarten.
Det var mina reservationer. Fortsättning följer.
Kommentarer
Skicka en kommentar