Några konkreta förslag
I det politiska
samtalet finns en försvarlig andel bludder och floskler. Det är ett slags kod för
att man fattar grejer. Instucket i bluddret finns det som verkligen blir av och
som man satsar pengar på. Ingen är felfri, men i det meddelande lagtinget nu ska
diskutera i samband med senaste tilläggsbudget får man verkligen leta om man
ska hitta substansen bortom de visserligen vackra orden.
Det finns gott om
skrivningar om ”individanpassade och kreativa lösningar” för jobb/utbildning,
men vad betyder det? Jag kan inte hitta något som
inte tidigare varit på gång, utom löftet om en ÅSUB-rapport i vår.
Vuxenutbildning
sägs vara i fokus, men inte hur. Högskolan ska stärkas, med medel ur EU:s
återhämtningsfond, och bolagiseras från 2022. Därmed går en process som
inleddes under den förra mandatperioden i mål. Vackert så, i och för sig.
Varför inte satsa
på:
-Ett förbättrat
vuxenstudiestöd som gör det till en reell möjlighet för vuxna som blivit
långtidsarbetslösa att studera sig till ett nytt yrke.
-Utbilda solelsmontörer
-Ge Medis
möjlighet att utbilda ännu fler i svenska
-Satsa på att
städa upp vandringsleder och turistmål, underhålla och reparera. Eller bygg för all
del fler discgolfbanor.
Landskapsregeringen
vill satsa på export av digitala tjänster. Det ska ske genom att man ska ”lyssna
till existerande företag” och ”utarbeta gynnsamma förutsättningar för
framväxten av kluster av åländska företag som exporterar digitala tjänster”.
Exakt vad man ska göra fattar åtminstone inte jag.
Riktigt illa blir
det när man föreslår att Åland ska bli en ”testbädd och pilotområde för
innovation” genom ”unika och heltäckande personcentrerade lösningar för olika
typer av vård och vårdgivare”. I verkligheten är det ett nytt vårdinformationssystem
(ett område där Åland faktiskt är hopplöst efter) som nu äntligen är under
upphandling med pengar ur EUs återhämtningsfond. Så mycket exportvara är det inte.
Satsa i stället på
omställningen till ett fossilfritt samhälle, inte på gamla dieselbåtar från
Norge. Och gör om trafiksystemet. Det sparar både pengar och klimat.
Och skapa
digitala guider till hela Åland, från vandringsleder till turistmål.
Landskapsregeringen
vill satsa på grön kraft på export.
Kring detta är
huvudnumret storskalig havsbaserad vindkraft som finansieras genom EUs återhämtningsfond.
Det är förvisso intressant för framtiden, men det förutsätter många, långa
uthålliga år för att bli verklighet, med ett antal stenar på vägen. Det kan bli
precis det som utmålas, en stark exportbransch. Lika väl kan det bli en dyr
flopp. Svaret vet vi om 10-20 år.
Därtill skriver
man att landskapet ska fortsätta främja ”åländska företagens användning av energi
och vatten samt övergång till den cirkulära ekonomin”. Lite märkligt ändå, att
en så borgerlig regering ska hålla på så med de privata företagens vattenanvändning,
men inte säger ett ord om hur man kan effektivera landskapets och kommunernas
energi- och vattenanvändning. Där finns verkligen en hel del att göra, på ett
område man kan kontrollera.
Förslagsvis kunde man
-Förverkliga en
landskapsövergripande vatten- och avloppslösning.
-Ställa krav på
allt byggande i kommunerna och landskapet vad gäller energilösningar.
-Vill man göra
något konkret, damma av den plan för fysisk strukturutveckling som togs fram
för ett par år sen, och förverkliga rakt av. Den är bra och genomtänkt, och ställ
krav på samordnad planering av mark och vattenanvändning.
Under rubriken ”Vi
välkomnar fler” radas megatrender, distansarbete och närturism upp. Landskapet
vill ”sprida välkomnande budskap”. Integrationsfrämjande åtgärder och destinationsmarknadsföring
vill man också ha.
I verkligheten
kastas idag integrationsarbetet mellan kommunerna, landskapet och KST som en
glödhet potatis som ingen vill ha, och den nödvändiga samordning som åtminstone
fick en början med En säker hamn lyser med sin frånvaro.
En konkret och bra
satsning vore att förverkliga ett inflyttnings- och integrationshus/centrum i
Mariehamn, för hela Åland. Där kunde alla kommuner, landskapet och våra myndigheter
samordna sin information gentemot inflyttare av alla slag. Man kunde erbjuda
kurser, samvaro och rådgivning, gärna tillsammans med tredje sektorns
organisationer som idag står för det bästa integrationsarbetet på Åland.
Det sista
fokusområdet handlar om en stabil offentlig ekonomi och modernisering av landskapsförvaltningen.
Kungstanken är att helhetsgrepp är förutsättningen för framgång. Tyvärr skyggar
man igen för förverkligandet. Ett helhetsgrepp kräver att man tar in kommunstrukturen
i ekvationen, och åtminstone har en åsikt om vad som borde hända.
I stället pytsar
man i tilläggsbudgeten ut utökade stöd till kommunerna i form av
helikopterpengar, utan alla krav eller förhoppningar om förändring. Det är den
gamla vanliga centerpolitiken att göra alla nöjda genom att betala för utebliven
förändring.
Man säger att det
krävs ”förändringar i samhällsservicen”. Det betyder i klartext försämringar i
välfärden, i vården, skolan och omsorgen, för att man inte vågar sig på det
strukturella reformerna.
Satsningar på fokusområden
ska finansieras genom omprioriteringar – ett säkert sätt att från början göra
det oerhört svårt att genomföra några satsningar. Ett inbyggt motstånd mot att
spara gör att varje ny idé får streta i motvind och uppförsbacke.
Detta låter
förstås som en lång klagovisa. Det finns också bra saker. Den bärande tanken i
meddelandet kan direkt hämtas från utvecklings- och hållbarhetsagendan. Man
säger rätt saker, i teorin.
I politisk
praktik finns till exempel utbildningen av närvårdare på Oasen. Det är nytt,
det är smart och utbildar för en bransch som ropar efter folk. Just på utbildningsområdet
finns flera andra satsningar som kan bli riktigt bra.
De arbetsmarknadsåtgärder
som nu förlängs, i vissa fall med ett helt år, behövs fortfarande.
Sommarpraktiken har gjorts om så att de barnsjukdomar som fanns med förra sommarens
satsning är borta.
Kort och gott.
Diagnosen är ställd. De fem fokusområdena känns vettiga. Tyvärr har regeringen
inte haft ork eller samsyn att enas om medicinen, och fortsätter att backa in i
en politik som konserverar det gamla.
Varför inte till
exempel ställa villkor för de förhöjda landskapsandelarna till kommunerna?
Varför inte öppna för en diskussion om hur stor en bärkraftig åländsk kommun
ska vara?
Slutligen; Det
gjordes under förra sommaren ett stort arbete med flera grupper från hela
spektret i det åländska samhället. De levererade rapporter med listor på
åtgärder som borde vidtas för att få Åland på fötter efter pandemin. Vore det
inte vettigare att förverkliga dem än att starta ännu ett strategiarbete?
Kommentarer
Skicka en kommentar