Värna välfärden, utveckla strukturerna
Här är det jag sa i dagens budgetdebatt i lagtinget.
Som
vänsterpolitiker är det tryggt och trevligt att stå på vår kant i den här
debatten, där de övriga partierna grälar om vem som är mest och bäst borgerlig.
I den liturgin har vi vår egen analys både vad gäller ekonomin och vad som är
bäst för människorna. I tuffa tider ska samhället stå som hälleberget, inte
vingla hit och dit med orealistiska sparmål. Däremot tror vi att reformer kring
dyra strukturer måste sättas igång, nån gång. Det duger inte att sitta på
händerna och varken spara eller slösa.
Det har också
varit ett fascinerande skådespel att bevittna hur majoriteten bryts sönder
inifrån. Som medlem i finans- och näringsutskottet vill jag poängtera att vår
roll där inte är att lappa ihop regeringen genom svavelosande skrivningar som
inte betyder någonting. Regeringen måste ha majoritet för sin budget om man
lägger fram den. Så fixa det, eller gör de förändringar i regeringsbasen som
krävs.
Som bekant
tycker jag inte att siffrorna i budgeten är det viktigaste, inte ens om de ett
specifikt år balanserar eller inte, utan vad vi köper för våra
gemensamma medel. Vår budget är inte en uppräkning av kostnadsposter, utan en
jublande bekräftelse av allt gott och fint vi gör tillsammans, för varandra,
även om vi här i salen är oense om detaljerna. Samhällets uppgift är inte att
göra någon rikare utan alla starkare.
Jag vill
prata om välfärden. Ett stort tack inledningsvis för att det nu finns utrymme
för det viktiga arbetet med en folkhälsostrategi. Det hoppas jag blir ett sånt
dokument som man använder för att styra pengar i rätt riktning och satsa mer
där det behöver satsas. En folkhälsostrategi kan, om man tar den på allvar, bli
ett tungt sätt att driva en utveckling av välfärden.
Vi
socialdemokrater menar förstås att det är det som behövs. När kollegerna på
högerkanten, både i majoritet och opposition, vill se försämringar i den lagstiftning
som ger alla ålänningar rättigheter till bra skola, vård och omsorg så vill vi
se utveckling. Både för människornas bästa
Två viktiga
områden är äldreomsorgen och tandvården.
Om
äldreomsorgen pratar alla
. Det är ett
kommunalt ansvar som borde utvecklas gemensamt, och där landskapsregeringen
borde ta ledarskapet i att samordna och utveckla sådant som med bestämdhet
skulle göras bättre, om ens alls, om det fanns ett samarbete. Ingen vill ha
fler kommunalförbund. Kommunreformer ska vi inte prata om. Samtidigt finns
behovet där, och de kommande åren kommer att ställa oss inför stora utmaningar.
Jag tycker man borde bryta ner detta i hanterliga delar och ta itu med jobbet.
Hur jobbar vi med utmaningarna med utbildning och rekrytering av personal. Vi
klarar inte personalbristen genom att kommuner knycker närvårdare av varann.
Hur löser vi behovet av demensplatser? Hur och vilken välfärdsteknik kunde
hjälpa äldre att bo hemma och känna sig trygga så länge de vill det? Vi
föreslår ett tillägg, både i pengar och uppdrag, till utarbetandet av det
äldrepolitiska programmet. Det är orimligt att detta uppdrag, om det ska göras
ordentligt, läggs på de få personer som idag har ansvaret för hela denna sektor
på landskapsregeringen. Om det inte blir gjort blir det sämre och dyrare i en
annan ände, och de som lider är våra äldre medborgare.
Sen till ett
ämne som ingen annan pratar om, nämligen tandvården. Allmän tandvård är ett
sätt att få friskare medborgare, starkare medborgare och lägre framtida
kostnader för att man undviker sjukdomar och ohälsa som följer av dåligt skötta
tänder. Under den förra mandatperioden togs ett tandvårdsprogram fram, och till
följd av det genomfördes några betydelsefulla förbättringar, så att bland annat
att de grupper som idag har rätt till ÅHS tandvård kom under
högkostnadsskyddet. Nu är det, tycker vi, dags att utvärdera och att börja
blicka framåt vad som kan vara nästa steg i utvecklingen. Kanske ska systemet
reformeras helt, så att den allmänna tandvården inte handlar om åldersgrupper
utan inkomstgränser, så att de minst bemedlade kan garanteras tandvård. Det
vill vi prata om.
Så över till
ett annat viktigt område, nämligen den förlängda läroplikten. Det är en reform
vars kostnader landskapet nu bär, genom att man av nödvändighet har höjt
anslaget för studiemedel och datorer. Det måste man göra om man inte vill
försätta åländska studerande i en avsevärt sämre position än andra finländska
ungdomar. Man famlar efter lösningar på den samordning av stödinsatser som den
finländska lagen innebär, men hittar inga svar. Det blir alltså inte bra, men
det kostar. Vårt förslag är att man omedelbart inleder processen med att införa
förlängd läroplikt utgående från den finländska lagstiftningen, men med
anpassningar till åländsk verklighet, och att man ser över möjligheten att
finansiera reformen genom en justering av det förhållandevis höga studiestödet.
Man måste våga förändra om man vill förbättra. Och den som bara vill tänka på
pengarna kan räkna ut vad en ung person kostar som faller ur systemet, för en
livstid.
Några ord
slutligen om förslaget till en ny modell för jämställdhetsbonus. Den som
bemödat sig att bekanta sig med den tidigare reformen av vallagen kan
konstatera att man uttryckligen avrådde från en bonus som belönar ett
valresultat snarare än partiernas arbete för att uppnå den. En bonus belönar
eller bestraffar väljarnas val är en djupt odemokratisk väg där regeringen tar
sig rätten att säga hur väljarna valt rätt eller fel. Jag hoppas innerligt att
man i processen ska tänka om, och hitta ett system att utdela
jämställdhetsbonus som inte åsidosätter den demokratiska processen, men belönar
partiernas ansträngningar att åstadkomma ett jämställt parlament.
Kommentarer
Skicka en kommentar