En höjdpunkt i livet




















Ok hörni.
Jag trodde att jag nått toppen när en text jag skrivit ingick i studentprovet. Nu inser jag att det var bara en försmak av verklig seger.
Att bli föremål för en helsida korsord av David Lindström i min egen älskade tidning Nya Åland förstås mycket större.
Enda problemet är: vad är det för kläder jag har på mig? Och simdräkten?

Denna vecka har jag suttit igenom min första budgetdebatt i lagtinget, och hållit mitt första anförande.
Kontentan:
"Lika väl som vi på Åland har ansvar för varann, Mariehamn för Saltvik, Eckerö för Lumparland och Sund för Kumlinge, lika väl har vi ålänningar som delar av den globala gemenskapen ansvar för varann. Vi måste göra oss mer beroende av andra, för då blir de också beroende av oss."

Det kändes bra, men jag väntar otåligt på att få börja med regerandet. Många garvade politiker skrattar åt mig när jag säger att det ska bli roligt och spännande. För dem är det väl som en vanlig dag på jobbet. För mig är det nytt, och allt är möjligt.

Analysen av budgetdebatten; Striden har börjat. På måndag var Roger Nordlund finansminister. På onsdag var han den vassaste kniven i oppositionslådan. Han blir ett formidabelt motstånd.
Det blir däremot inte Harry Jansson, som bara lyckades bevisa att han inga andra lojaliteter har än de som för stunden flyter fram.

Bästa nykomlingen: Ingrid Johansson. Snygg frilla, snabb tunga.

Nu åker jag norrut. Min mamma, min mormor, mina systrar väntar. Famnar som aldrig försvinner.




Kommentarer

  1. Kryssa lugnt, klart du skulle bli föremål för mina inrutade system. Efterso jag gjorde krysset innan valet saknar den politisk aktualitet bland nycklarna (förutom i de gula bollarna som var en efterkonstruktion. :-) David

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden