Mera, mera regnbåge

Ingen regnbågsflagga på Stafettkarnevalen. Åtminstone inte från Ekenäs.
Jag vill tro att det inte är så på Åland. Jag vill tro att den eller de elever som vore modiga nog att be om det skulle få bära sin flagga, och att deras lärare och skolledare skulle ge dem allt tänkbart stöd.

Det är djävulskt tufft att vara ung i dag. När jag växte upp var vi töntigare och bondigare och vi visste mindre om världen än ungdomar gör idag, men vi hade heller inte en sån järnkoll på oss själva som dagens unga.

Det var helt ok att gå till skolan fast man inte hade duschat. Fina kläder hade man när det var fest. Många var ganska fattiga. Kroppen var jobbig, men den fick vara ifred lite mer. Det fanns hopp om jobb även för dem som inte presterade på topp, och det var inte så noga med allt.
Man fick slöa mer.

I dag, herregud. I dag är man inget om man inte spelar ett instrument, åker på språkresa, tränar som en besatt, har en representativ pojk- eller flickvän och dessutom presterar perfekta bilder och fyndiga 140 tecken om det.
Aldrig, aldrig får man vara ifred.

Om det finns ungdomar som mot dessa odds också klarar av att komma ut med sin sexualitet, eller som vill visa andra sitt stöd, så kan jag inte förstå varför man skulle säga nej.

Fick jag bestämma skulle detta förbud i Ekenäs leda till att alla andra skolor i landet flaxade med regnbågsflaggor. Särskilt de från Jakobstad och Mariehamn, där Pride-paraderna i somras ringlade fram i glädje, kärlek och värme för första gången.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden