Ner med regeringen

Nej. Nej. Nej.
Det här är inte vad jag vill! Det är inte min politik, inte mitt land, inte min gemenskap. Jag vill avsäga mig mitt medborgarskap, och aldrig mer heja på Finland i hockey.
Så känns det.
Jag vet att det inte är en vuxen och ansvarsfull reaktion och att demokratin ska ha sin gång och att jag redan fyllt 50, men så känns det.
Den självbelåtna gubbigheten i Timo Soinis kommentarer till regeringsförhandlingarna, de avskyvärda uttalandena om att klassa flyktingar efter ekonomisk nytta, den stumma oförståelsen för att kvinnor är jävla hälften av befolkningen.
NEJ.
Jag står inte ut.
Aldrig tidigare i mitt liv har jag så starkt känt att det är ondskan som regerar, att hoppet dött om en utveckling i mitt land som jag kan stå för.
Centern och Samlingspartiet tillåter sig nu att bli pantfångar hos ett parti som visserligen saknar Sverigedemokraternas koppling till nazismen, men som i sin praktiska politik gentemot alla minoriteter, flyktingar, invandring och mångfald, är värre.
Sannfinländarnas politik är en hyllning till enfalden, till tjockskalligheten och till den tigande värdekonservatismen, och jag vill inte ha något med det att göra.
I Centern och Samlingspartiet finns anständiga människor, moderna människor och vidsynta människor.
Den politik de nu samlas kring kommer att leda i fördärvet för dem, moraliskt och mänskligt.

Och nu ångrar jag mig.
Jag stannar. Jag ska bli så besvärlig, så högröstad, så svenskspråkig, så queer, så hen-reformig och flykting-kramande jag kan. Jag ska bli taggen i tassen, stenen i skon, skärvan i spegeln, sprickan i porslinet, ända tills jag kan vara med och slå spiken i kistan på denna förfärliga regering.

Och kom inte och säg att det inte fanns annat att göra. Juha Sipilä hade alternativ, Han valde Sannfinländarna.

Jag säger nej.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden