Mariehamn, Självstyrelsedagen

Aldrig i livet, tänkte jag när den illa skrivna, fula och mentalt nedsmutsande broschyren från herr T landade i min postlåda. Aldrig i livet att jag har den i mitt hem.
Den åkte ut, men känslan var själsligen densamma som när man åkt färja ett par timmar och känner sig lite grumsig och ofräsch.

Vore jag av utländsk, icke-nordisk härkomst skulle jag förmodligen bli rädd. Jag skulle känna att jag inte duger åt det här samhället, att det finns människor omkring mig som tittar snett på mig för något jag omöjligt kan ändra på - min hudfärg, min hårfärg, mina mörka ögon.

På Ålands självstyrelsedag är det många som skriver om stolthet, om kärlek och.
Det känner jag också.
Jag är stolt över mångfalden. Jag är stolt över förändringen. Jag är stolt över det lokala beslutsfattandet, över vårt fantastiska stadsbibliotek, över att äldreomsorgen är god och skolorna fina. Jag är stolt över att min vän Camilla är lantråd, över att Emmaus kan göra så mycket gott, över Carina Karlssons roman.
När jag får gäster är jag stolt över den fantastiska naturen på min sommarstuga.

Jag är stolt över det vi skapar tillsammans.

Sen är det slut. Jag vill inte att allt ska förbli vid det gamla. Jag vill inte att våra gränser ska stängas. Jag vill att framtidens ålänningar ska vara annorlunda. Jag vill se nya grödor, nya traditioner, flera färger på flaggorna.

Faktiskt så tycker jag riktigt illa om Ålänningen sång. Särskilt versen om hur åländska kvinnor och män aldrig svikit sin stam och dess ära. Det representerar en unken gammal nationalism som jag inte står för, varken stammen eller äran.

Det som binder oss samman är inte jorden, utan gemenskapen. De osynliga trådar som bara syns när ljuset faller snett, som spindelväv i kvällssol.
Tack och lov att det går att väva nya trådar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden