Mariehamn, Sjökvarteret.

Först var jag till torget. Torsdagsloppisen, musiken, den lilla flickan som dansade till en schottis med precis hela kroppen. Det starka kaffet och kanelbullen, kanske sommarens bästa fika.
Luften mättad av sensommar och tid att släntra genom stan.
Jag stannade på Torggatan, hos min vän sedan många år, och köpte salmiaksmandlar. Hon pratade om sin känsla av att främlingsfientligheten måste bemötas så att man behåller kärleken i sitt hjärta. Att det är det enda som räknas. Hon jobbar jämnt. Det gör de flesta jag känner som flyttat till Åland från annat håll.

I Sjökvarteret vällde människor in till Hiroshima-aftonen. Så många har jag aldrig sett, och då har jag ändå varit med några år. Det kändes varmt och fint, och Slemmern låg stilla och andades.
Sen berättade Mehmet Tursak om flyktinglägren i Turkiet, dit de syriska flyktingarna kommer i tusental.
Han sa: Barnen bryr sig inga. De är barn. De vill leka.

Den var hjärtskärande, denna tanke att barn som förlorat allt, allt, ändå sitter i ett tält i ett flyktingläger och vill leka, och att det ska finnas människor på Åland som inte gör ett skit åt saken, som tycker att man ska "hjälpa folk i sina hemländer".

Jag tänker på diskussionen som förföljt mig i några dagar, om hur man ska reagera och agera mot den växande rasismen. Om man ska vara tyst för att inte ge de främlingsfientliga mer uppmärksamhet, om man ska låta bli att vara så irriterande vänster, eller om man ska skrika och sparka.

Jag vet inte, men gråten packar på i halsen. Jag vill inte att vi ska vara så ynkliga.

Kommentarer

  1. Kanske du slutar gråta om vi skulle ta emot 5 miljoner flyktingar...Singapore har en yta som är jämförbar med med fasta Ålands yta och de har över 5 miljoner invånare...vi bygger höghus på Åland...och tar emot 5 miljoner flyktingar...de blir nog bra...du måste dock avvara lite av det du har idag...bostadsyta...och andra saker du tar för givet idag...du och dina barn kan får därefter bara det nödtorftigaste liksom flyktingarna...men de måste vara okej...allas lika värde som du ju säger...om alla är lika värda borde ju alla få lika mycket...sant eller ej...de e frågan...om en är värd någonting så måste ju de andra vara lika mycket värda...om vi jämnar ut levnadsstandaren på jorden så att alla får lika mycket av mat...husrum och så vidare...då blir det bra...va fint vi får det...allas lika värde som du nämner titt som tätt...jag är inte rasist...det är säkert...vi ska dela lika på allt...om du har 2000 i lön och jag 1500 så ger du mig 250 varje månad...då e vi lika värda...de blir bra...samma skatt skall vi ha oberoende var vi bor...att hjälpa flyktingar i hemländer kommer int på fråga...vi ska fördela jordens befolkning jämt och dela ut behov för överlevnad jämt...de blir bra...solidaritet heter det...alla lika värda...är du beredd att göra detta...annars är du ju inte solidarisk...som du ju proklamerar att du är samtliga har lika värde etc...förstatliga allt hjälper till...det vore det bästa...så att vi kan dela lika...så som de nu är så är det orättvist...seglat på landskapsfärjorna...kände mig diskrimerad...fick nära 5000 e i lön som kapten...men matroserna fick 6500...mycket vits med att gå i skola...nix...lönen var bra men lägst av alla hade jag när jag var kapten med högsta ansvaret......om vi varit solidariska hade vi alla fått samma lön...NF kommentera detta vore du vänlig...

    SvaraRadera
  2. Nej, jag tycker inte att Nina ska sätta någon tid på att kommentera dig. Du är oresonlig, falsk och lögnaktig, och rasismen lyser igenom, tro inget annat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Typisk vänsterkommentar!

      Radera
    2. Beklagligt är att man måste vara anonym för att våga skriva något. Typiskt en som inte vågar stå för sina ord och visa sitt namn.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden