Vad skulle jag ta med mig?

Jag funderar över detaljerna, om jag vore mamman i en familj på flykt.
Om jag lämnade mitt hem, vad skulle jag ta med mig?

(Självklart skulle jag sticka om mitt hus blev sönderbombat, om det inte gick att leva längre, om mina barn var i fara).

Vad skulle jag packa, i vilka väskor, om jag visste att jag inte kan återvända? Fotografier av lyckligare dagar. Allt av värde som skulle gå att sälja. Kläder. Pengar. Dator. Telefon.

Vad skulle jag lämna. Avtrycket av min kropp i sängen. Doften i mitt hus. Alla saker som jag har men sällan använder. Tavlan i köket med de simmande fåglarna.
Katterna.

Vad skulle jag sakna?
Min plats. Min identitet. Min värld. Jag skulle aldrig sluta längta efter min verklighet, mina grannar på min gränd i min stad. Vänskapsbanden och fienderna, det självklara i att stiga upp på morgonen och veta vart man är på väg. Att folk vet vem man är och vad man har varit.

Det hemskaste, tänker jag, är att den dag man beger sig ut på flykt är man ingen. Man är en droppe i en ström som andra definierar som ett problem, en katastrof, en lavin av offer som ska omhändertas.

Ingen skulle bry sig om att min kikärtscurry är fantastisk, att jag hellre dricker vitt än rött vin, att jag haft ett jobb, en försörjning, ett liv.

Jag skulle bli en desperat människa som skulle skrapa med naglarna längs sidan på en båt för att hållas flytande. Jag skulle gå, i dagar och nätter. Jag skulle rusa över stängda gränser med skräcken dånande i kroppen, armbåga mig fram på järnvägsstationer, slita åt mig matpaket, böna, be, ljuga och stjäla för att komma till en trygg plats.

När jag skriver detta sitter jag vid mitt köksbord. Framför mig ser jag kylskåpet, med en kylskåpsmagnet av Nefertiti, skulpturen jag såg när familjen gjorde en resa till Berlin. Där finns ett schema för en nia i Övernäs skola, en studentbild av en flicka jag sett växa upp.
Jag ser färgen på mina köksskåp.
Tänk att mista det, och aldrig mer få se det och aldrig mer se någon som vet vad jag mist.

Kommentarer

  1. Tack Nina för din tolkning av en flyktings liv och tillvaro.

    SvaraRadera
  2. Svammel kan man sammanfatta detta med!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden