Nyårsfesten



Snart kommer vännerna.
I kanske tjugo år har jag lagat mat på nyårsafton. Det har varit stora kalas och små kalas. Många, många barn, läckande bröst och skrik, graviditeter, raketer, en trötthet i märgen, rastlöshet, karaoke, Signe och Matilda som sjöng och spelade teater.

Det har varit kokböcker från Afrika, från Amerika, från Asien, köttbullar, hamburagre, nudlar, kryddor, buljonger och frukt.

Varje år lagar jag mat genom året. Medan jag hackar och mal, knådar och stuvar, tänker jag på året, på striderna, på känslorna och orden. Jag skriver texter i huvudet och slänger dem. De är sagda och behöver inte uttalas.

Vad som behövs för att livet ska vara komplett? Mycket enkelt. Barnen. Robert. Vännerna. Granen som står och lutar mot väggen. Katten som sover på en handduk i över hallen. Stearinljus och måttligt med smulor i soffan.

Livet är inte så stort. Min tabbouleh och mina rostade grönsaker. Riset som doftar och vännerna som kommer snart.

Kommentarer

  1. Halal eller Kosher? För jag antar att födan var anpassad för brunögda?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden