Tack, skolan. Forever.

I onsdags när jag cyklade till jobbet mötte jag en liten pojke på Skarpansvägen. Han hade en överfull ryggsäck på ryggen, såg lite jagad och lycklig ut, och klockan var 08.51.
Några sekunder funderade jag - sen kom jag ihåg. Skolan öppnar.
Hela dagen bar jag med mig en värme i magen, dels över något jobbigt kanske börjar vara över, dels över alla barn som är tillbaka i tryggheten i skolan.

Många har sagt det. För en del är skolan den enda trygga platsen.
Jag tänker på hur det kan vara när man alltid är rädd.
När man ligger vaken och lyssnar efter farliga ljud. När man väntar på katastrofen och den alltid kommer. När man smyger ner på småtimmarna och kollar och plockar undan. När man bär på skam över sånt man inte kan hjälpa, skräck över sånt man inte kan kontrollera.

Och jag tänker på vad trygghet betyder. Mormor och morfar några välsignade helger. Skoldagar med vuxna som inte är vrålar. Mat.
Klasskamrater som är så hungriga på en måndag att 11.15 är för sent.

Vi har något fint och vackert i vårt samhälle.
För mig, en lite konstig och nördig flicka med en inte helt harmonisk familj var skolan en plats där det fanns en plats för mig. Det fanns lärare som tyckte att Nina, hon kan skriva. Det fanns lärare som tyckte att mitt begär att ifrågasätta och diskutera var underhållande och uppfriskande.
Det fanns lärare som bara var vilsamt likgiltiga och lät mig vara i mitt hörn.

Pojken jag mötte på Skarpansvägen hade det kanske alldeles bra hemma. Men många hade det inte. Många är rädda, ensamma och skyddslösa.
Min eviga tacksamhet till grundskolan, den stora utjämnaren, den stora möjligheten, den trygga famnen, omtanken och det gemensamma ansvaret.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden