Skräcken att blöda genom byxorna

 Hela mensdebatten i lagtinget har rört upp minnen av mitt kvinnoliv, saker som jag glömt i några årtionden.

1979 var jag 15 år. Menstruationen var ganska ny för mig, och plågsam. I två-tre dagar per månad hade jag riktigt ont, med kramper och illamående och ibland kraftiga blödningar. Några gånger blev jag tvungen att bli hemskjutsad av rektorn för att inte ens en lektion på hälsovårdarens iskalla brits, med betongväggen och en plansch av kostcirkeln, räckte till.

Jag var en ganska blyg flicka, särskilt när det gällde kroppens funktioner Det var man i Oxhamns skola i Jakobstad. Ingen tänkbar skam kunde ha varit större än att någon skulle märka, kommentera eller skratta. Särskilt inte nån pojke.

Man gick inte till hälsovårdaren om man inte måste. Man sa inget åt nån utom i en viskning åt sin bästa kompis.

En vintereftermiddag kommer jag ihåg. Jag och en kompis skulle hem till en pojke i klassen för att göra ett gemensamt grupparbete. Det var en pojke jag var hemligt, djupt gömt i mitt innersta, förtjust i.

Jag hade nya byxor, i brun manchester. Dom var köpta med mamma i "fel" butik, i den med lite billigare kläder. Inte Gul&Blå. Jag kände mig ful. Jag hade fått mens på morgonen, och kramperna och värken i ryggen var utmattande. Jag hade inga extra bindor, och ingen som jag vågade fråga.

I den dryga timmen vi satt där, jag på pojkens säng, var jag livrädd att en kramp skulle göra att jag blödde genom mina fula manchesterjeans i sängen. Eller att jag skulle må så illa att jag spydde. Jag satt och klämde ihop benen och sa knappt något, jag som annars kunde vara ganska rolig och smart för att kompensera att jag inte hörde till det snygga och häftiga gänget.

För den flickan som jag var då hade mensskydd och värktabletter tillgängliga i skolan gjort en enorm skillnad. För min hälsa, för min trygghet, för erkännandet att det är något helt normalt som händer flickor, och som man bara ser till att hjälpa till med.

Jag önskar att det vore självklart idag, att flickorna inte skulle behöva vara rädda som jag, ha ont som jag, känna skam som jag.

Så är det inte. Jag skulle gärna ändra på det.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden