Mitt tips; Nauclér vinner

I morgon är det riksdagsval.
På Åland har det varit ett intressantare val än på länge, eftersom utgången inte är given. Mats Löfström har gjort en väldigt bra kampanj och verkligen satsat  på att bli vald, vilket är ovanligt för utmanare i just det här valet.
Jag tror ändå att det blir Elisabeth Nauclér som tar hem priset. En sittande riksdagskvinna som inte skämt ut sig på något sätt är svår att slå, och ibland tror jag det kan slå tillbaka om man framstår som för slipad och för angelägen.
Det intressantaste för framtiden är vem som kniper tredje platsen när Löfström och Nauclér gjort upp om segern. Blir det Mats Perämaa eller Sara Kemetter? I hur stor utsträckning har väljarna taktikröstat? Kommer Kent Eriksson att få några röster alls?
Om Löfström förlorar (eftersom han går för guldet finns inget tröstpris), är kampanjen då bortkastad för Centern inför lagtingsvalet? Löfström har avvisat tanken att satsa på hemmapolitiken, och ett förlorat val är alltid en förlust.

I morgon kväll går jag på valvakan, för första gången i mitt liv utan att vara på jobb.
Att sluta med en sak lämnar förbluffande mycket utrymme för annat.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden