Populärast hos Harry

Det finns olika sätt att känna sig viktig och sedd. En av dem är att bli flitigt omnämnd av sina motståndare.
Just nu handlar de tre senaste inläggen i centerordförande Harry Janssons blogg om mig. Nina Fellman hit och Nina Fellman dit. Inte är det vackert heller.

Vi har en lång historia, Harry och jag, av ömsesidig misstro och grundläggande åsiktsskillnader. Många av mina mest inspirerade elakheter har sprungit ur motståndet mot den alldeles speciella janssonska knutpatriotismen, och riktigt roligt hade jag när Harry Jansson som chefredaktör var med och grundade självständighetspartiet Ålands framtid.
Det var också ganska underhållande att bevittna krumbukterna när Harry lämnade Ålands framtid och återuppstod som centerpartist.
Nu hävdar samme Harry att Centerns ryggradslösa inställning till Kommunernas socialtjänst bara handlar om att man lyssnat till kommunerna. Inte har det något med det kommande valet att göra, och inte är det konstigt alls att man backar från ett förslag man varit med och jobbat fram i fyra år.
Nähä.

Synen på hur kommunfältet ska utvecklas skär rakt igenom höger-vänster-skalan på Åland. Tydligast för en förändring av antalet kommuner är Socialdemokraterna och Moderaterna, som från lite olika håll kommit till samma slutsats, att det är ohållbart med tanke på befolknings- och samhällsutvecklingen att ha sexton små separata enheter. Det tycker förmodligen Liberalerna också, om man kunde få ett rakt svar ur dem. Eller ett svar.
Jag tror att Socialdemokraterna kommer att göra ett bra val i höst, och jag hoppas få vara med och jobba med åländsk politik efter det.
Om det ska bli något med Centern måste Harry Jansson bestämma sig; ska hans parti följa dem som vill minst eller leda dem som vill förändra?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden