Rätt till liv

Vad är en människa värd?
Ingenting? En euro? Femtio euro? En miljon?
De flesta normala människor skulle bjuda ganska mycket för ett enskilt liv, särskilt om det var ett gulligt litet barn.
Människor i grupp blir för jobbigt. Särskilt om de åker omkring på en sjö i Sydostasien och inte får komma iland, om de smugglas runt på Medelhavet och är alldeles svarta, eller om de sitter i hundratusental i flyktingläger.
Då är de definitivt till besvär. Om man släpper ut dem, släpper in dem, tar sig an dem, då måste man räkna vad de är värda och hur de kan vara till nytta. Då måste man mäta nyttan av en grupp människor mot en annan, en individ mot en annan. Då måste man åta sig ansvar utan att ha en säker retur på investeringen. Man måste ta en risk.

Är det värt besväret? Vilket är alternativet?
Jag tänker på den förtvivlan som skulle driva mig om jag satt på en båt i veckor, utan mat, utan vatten, utan möjligheten att komma iland. Jag tänker på hur det skulle vara att sitta i ett läger, infångad som ett djur, med mina barn i ett tält. Jag tänker på mig själv som en person andra inte ens anser det mödan värt att fiska upp ur vattnet när jag håller på och drunknar.

Den ilskan. Den livsviljan. Det modet.
Sannerligen. En av flickorna bakom ståltrådsstängslen i Lampedusa kommer att bli en stor ledare. En av barnen som föds i Diyarbekir kommer att lösa cancerns gåta. Och även de som inte bär på något stort som vi alla behöver har samma rätt som jag, och du.
De har rätt att leva. Vi har inte rätt att neka dem.

Kommentarer

  1. http://www.theguardian.com/world/2015/may/18/solidarity-indonesian-fishermen-boat-migrants-aceh?CMP=fb_gu

    'We helped out of solidarity': Indonesian fishermen come to aid of boat migrants
    While governments have refused to receive migrants stranded in Andaman Sea, Aceh villagers have stepped up to fill humanitarian void

    Medan regeringar och andra med makt, pengar och resurser övergav flyktigarna på människosmugglarnas båtar ute på havet, hjälpte fiskare från Aceh.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden