Det fanns syre i vattnet!

Det är inte lätt att erkänna ett fel. Jag vet, för jag har begått många. Allra jobbigast är det när man varit tvärsäker offentligt.
Typ som Liberalerna, Moderaterna och Ålands framtid om Vårdö-bron. Det var en av de mest underhållande lagtingsdebatter jag hört, när plötsligt alla visste allt om hållfasthet, stålkonstruktioner, syre i vatten och vad det nu kunde vara. Inga experter visste bättre än nestorn Roger Jansson (M), som högtidligt viftade bort alla andras dumheter, inklusive de verkliga experternas.
Idag vet vi. Bron var i ännu sämre skick, och den går inte att renovera. Precis som Ian Bergström och gänget sa från början.
I stället för att spara pengar orsakade de fortsatta utredningarna stora kostnader, en fördröjning som gjort livet surt för Vårdö-borna, och en massa merarbete.
I en sådan stund tycker man att en vissa ödmjukhet vore på sin plats. Men icke. Roger Jansson och Moderaterna vet fortfarande allra bäst. Det behövdes tilläggsutredning för att man skulle bli riktigt, riktigt säker. Nu vet man ännu bättre det man redan visste.

Här kommer mitt allra första vallöfte i livet. Jag ska aldrig, aldrig vara tvärsäker om något jag är fullkomligt okunnig om. Påminn mig om det.

Idag fattades beslutet i landskapsregeringen om att bygga en ny ny bro. Det är en enorm kostnad. Den är helt nödvändig. Det visste vi redan i vintras.
Snart kommer Liberalerna också att säga något. Kanske att de hade olika åsikter inom partiet.

Kommentarer

  1. "Men icke. Roger Jansson och Moderaterna vet fortfarande allra bäst." - Är du fem år eller? Jag trodde ändå de personer som är sitter och är med och styr vårt samhälle var mognare än så. Tydligen hade jag fel.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden