Låt skammen växa till en öppen hand

Jag skäms. Jag skäms. Jag skäms. Jag skäms.
Förra veckan var jag på semesterresa på fantastiska Lesbos i Egeiska havet. Vår kulturs vagga.
På bussen från flygfältet till hotellet mötte vi stora grupper av unga män som vandrade mot huvudorten Mytilini. Dammiga, trötta, liksom skamsna. Först efter ett par dagar frågade jag. Varje natt kommer flera båtlaster unga, mycket unga syriska och afghanska män iland, lämnar sina flytvästar på stranden, och tar sig vidare till Aten.
En av dem, vars blick jag mötte i några sekunder, hade en urtvättad orange t-skjorta på sig. Han var tunn och smal, knappt vuxen. Skulderbladen stack ut som vingar mot det tunna tyget.
Var kom han ifrån? Hade han gått i skola. Vem är hans mamma, som oroar sig dag och natt över pojken som skickats ut som en lanterna i mörkret, kanske bara för att överleva? 
Jag tänker på mina egna pojkar och deras rädslor och behov. På hur de skulle ta sig över en kontinent, och vad som skulle få mig att släppa dem.
Jag önskar att jag hade stoppat bussen och frågat. Att min semester hade blivit lite mer förstörd av desperationen i en övergiven blå flytväst på en stenig strand.

Så här är det. Det finns ingen ursäkt. Ingen förklaring är god nog för att överge människor i nöd. Vi kan inte stänga våra gränser och titta åt ett annat håll.
Ingen rasist-Toivonen, ingen islamofob Manelius eller arisk fjant till Lampinen kan få mig att tro att vi ålänningar är så fjuttiga att vi låter levande barn förgås på havet. Ingen Soini  till utrikesminister övertygar mig om att de utfattiga grekerna ska ta hand om alla förtvivlade människor som kommer till deras gränser.
Vi hjälper. Inte alla 60 miljoner, men några tiotal ska vi klara.

Kommentarer

  1. Hej Nina! Du skriver precis det jag känner!!! Tack!!

    SvaraRadera
  2. Behövs motstånd mot extrem vänstern...så hamnar vi någonstans i mitten...mamma mu kan nog ingen historia...de e säkert...IS...är de vänster eller höger...enligt min mening ingenting...flera saker som NF skriver...arisk fjant...rasist...islamofob...är som vanligt typiskt vänster-miljö parti uttalanden...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden