RBG är min hjälte

Jag satt på parkeringen utanför Mattssons i Godby och kollade reflexmässigt min telefon, när ett meddelade poppade upp att USAs Högsta domstol med minsta möjliga marginal, fyra röster mot tre, bestämt att samkönade äktenskap ska tillåtas i alla delstater.
Jag läste några kommentarer medan tårarna rann.
För mig är äktenskapet ingen stor grej. Min man och jag gifter oss efter tio år tillsammans, när två av våra fyra barn redan var födda, för att vi köpte ett hus och det var enklare med juridiken. Hade det inte behövts hade jag nog inte behövt en myndighets välsignelse för vår relation, och kyrkan hade aldrig något med saken att göra.
Varför berör det mig då så starkt att homosexuella människor i ett annat land får gifta sig.
Svaret är tudelat.

 För det första; För att de inte fick det förut, och det var fel. Vuxna människor har rätt att älska vem de vill. Om de vill gifta sig ska de få göra det.

För det andra; För att detta beslut fattades i världens största demokrati, på den högsta juridiska nivån i världens mäktigaste stat. För att både demokratin och juridiken fungerade, så att det blev rätt.
Ibland vacklar jag i min tro på systemet, och tänker att det kanske ändå är utanför som förändring sker, att det är för mycket byråkrati och makt och pengar som står i vägen i det tröga, bräckliga, konservativa system som är politik och lagstiftning.

Och så händer detta. Det är stort.
Nu kan så många människor gifta sig, eller låta bli, och därmed utöva sin rätt som fria människor, obegränsade av något så irrelevant för statlig kontroll som vilken sexuell orientering de har.

Ruth Bader Ginsburg. Hon är min hjälte. Googla.


Kommentarer

  1. Men fortfarande är de ju begränsat eftersom månggifte inte är godkänt. Mycket prat om att all kärlek är viktig men för de kvinnor som vill va gifta med fler män och samma tvärtom är ju fortfarande lagen begränsade.

    SvaraRadera
  2. Jag kan inte tacka Dr EKPEN TEMPEL tillräckligt för att hjälpa mig återställa glädje och sinnesfrid i mitt äktenskap efter många frågor som nästan leder till skilsmässa, tack gud för att jag menade Dr EKPEN TEMPEL vid rätt tidpunkt. Idag kan jag säga till dig att Dr EKPEN TEMPLE är lösningen på det problemet i ditt äktenskap / förhållande, med Dr EKPEN TEMPLE kärleksförtryck kommer du säkert att le mer i din relation. Kontakta honom på (ekpentemple@gmail.com)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden