Alternativ för kommunerna?

Jag skrev en insändare härom dagen, om min syn på kommunernas framtid.
Av reaktionerna att döma har två saker gått fram.
Den ena är: "Du är väl kommunist du"
Och den andra: "Ja, du ska ju ha allt till Mariehamn".

Bägge är fel, men jag tar det från början.
De åländska kommunerna har en viktig uppgift som överskuggar allt annat. Det är att erbjuda en lagstadgad kommunal service till sina invånare inom viktiga områden som äldreomsorg, skola, dagvård och specialomsorg.
Vården, som i Finland också åligger kommunerna, har hos oss förts över till Ålands hälso- och sjukvård, och belastar inte kommunala budgetar.
Ändå räcker pengarna inte till, och flera av våra kommuner har ekonomiska problem. De som inte har det idag kommer att få det.
Den som inte vill göra något åt den nuvarande kommunstrukturen måste förklara hur man ska göra istället, eller på ett övertygande sätt visa att, faktiskt, allt är bra som det är.
Jag tycker den väg som en del förespråkar, att överföra ännu mer av klumpsumman till den kommunala nivån, är fel. Då permanentar man den ovilja till samarbete och gemensamma lösningar som redan finns, och det blir både dyrare och sämre, för invånarna. De som räknas. De som kommunen är till för.
För min del får gärna gemensamma administrativa funktioner finnas till exempel i Godby. Eller kanske geografiskt utspridda, med kontakt över nätet.

Slutligen. Jag har sett sovjetkommunismen. Det var ett förfärligt system. Jag tror att det vore övermäktigt för landskapets trafikavdelning att börja driva Viking Line, så jag tycker Ben Lundqvist kan fortsätta med det.

I det privata näringslivet kommer vinstintresset först, och det är som det ska vara.
Inom offentlig sektor är det inte vinsten, utan verksamheten som räknas. Den ska vara så bra som möjligt för pengarna. Det är ett stort ansvar, inte bara för landskapet, utan också för kommunerna, som idag använder offentliga medel på att bygga två brandstationer där det behövs en, betala 16 chefslöner där det skulle räcka med 2 eller 3, och envist vägrar diskutera en gemensam regionalplanering.

Jag tycker vi ska tänka framåt, smartare, och på människan först

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden