Hoppas att himlen finns


För en månad sen var min mormor väldigt sjuk. Hon låg på sjukhus med blodförgiftning och skyhöga värden av den där sorten som man inte förstår ett skvatt av, annat än att om en läkare säger att det är högt så är det farligt. Det var nånting med njurarna, och nånting med magen.
Vi beredde oss på det värsta.
Det värsta kom inte. Nu är hon hemma igen, lite svajigare, lite tröttare, men lika full av historier, av motstånd och ilska. Hon berättar om danser hon varit på, en läkare på 1950-talet som sjöng en snuskig visa i väntrummet. Emellanåt gråter hon en skvätt över att hennes barn är sjukare än hon är, ibland förbannar hon ödet. Och så skrattar hon och svär.
På Emilia-hemmet är flickorna så snälla, tycker hon. Inte klagar de fast de måste hjälpa henne med allt. När en flicka (alla under 70) kommer in, berättar hon stolt att hon har finbesök på Åland. Min lilla valbroschyr ställer hon längst fram bland fotografierna, så att alla ska få läsa. 
Aura-mummu  är inte rädd för att dö, och när den dagen kommer är hon säker på att det bara är slut. Nån religion har hon aldrig befattat sig med. När jag tänker på världen utan Aura hoppas jag att hon ändå har fel, att hon kan få sitta på en molntapp med Hannes och blicka ner på oss och fortsätta älska oss oreserverat. Det är inte så många sådana man får ha i sitt liv.
När jag säger åt henne hur viktig hon varit för mig viftar hon bara bort det. Hennes kärlek har alltid varit lika okomplicerad som att steka plättar. Självklar varje solig sommarmorgon. Inget att prata om. Bara äta.

Kommentarer

  1. Låter som en klok mormor....Viktigt för MIN Momma i tiden var att bli tagen på allvar då hon sade att hon kände på sig att sommaren ( 1969 ) skulle bli hennes sista....Hon ville TALA om det och bl.a skriva bak på alla tavlorna vem de skulle gå till..
    Hon var ateist, så några präster ville hon inte höra av ...trots att det var ovanligt bland folk i hennes ålder...
    Ha det bra önskar ...." vi " <3

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden