Augusti, Geta öjen

Regnet piddlar ner på plåttaket. Tidigare idag låg  jag ute på en madrass och läste deckare. När solen var framme var det kvavt, när den gick i moln funderade jag på en filt.
På  kvällen känns augustifukten.
Min dotter och jag har fyra välsignade dagar kvar av sommaren. Sen börjar skola, valkampanj, resor, vardag.
Hon tänker på var hon har sitt pass och vilka kläder som ska funka när det lovas över trettio graders värme i en storstad. Jag tänker på varför centern envisas med en partiordförande som bara dummar sig.
Däremellan ligger vi på varsin madrass, byter något ord. Jag smeker hennes hår när jag går förbi. Hon får kompisar på besök. Kira med det fantastiska håret. Iris med historierna. När de kom när de var små kunde jag ge dem en kram och bjuda på saft. Nu drar jag mig diskret åt sidan.

När gästerna gått ska vi ligga på sängen, min dotter och jag, och läsa varsin bok. Vi ska borsta tänderna vid diskbänken, lysa med ficklampan, dra fast skjutdörren så att myggorna inte kommer in.

När jag vaknar på natten är det svart därute, men havet suckar sakta.

Kommentarer

  1. Fint skrivet! Jag kan känna stämningen..

    SvaraRadera
  2. Speciellt det om Centerordföranden gillade jag…*ler*.. verkligen sant! /MM

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. 1. SD kommer aldrig att bli det största partiet i Sverige, bara pladder från din sida! 2. Nej på Åland kommer ett sådant parti aldrig att få någon framgång, de flesta av oss kan fortfarande tänka, dock med vissa undantag efter vad det verkar… 3. Vilken rätt har du att kalla Nina Fellman dum? Vi pratar om en mycket framstående mediakvinna här, som alldeles säkerligen gjort betydligt mer för Åland än du någonsin kommer att göra! Du framstår som rent patetiskt i all din småaktighet, saknar all form av konstruktivt tänkande och drar dig inte för att komma med regelrätta smädelser. Vad gör du här?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden