Emmaus-gården.Vasas flora och fauna.

Jag säger det direkt.
Kulturnatten är min favorithändelse på året. Förr var det litteraturdagarna, men sen blev jag lite trött på författare. Jag läser hellre böckerna.
Kulturnatten är som alla sommarkvällar borde vara. Det är den kvällen när Mariehamn har en själ, och den är melankolisk, mångfacetterad, galen och vacker. Det är den kvällen som sista Rockoff-kvällen vill vara, men aldrig lyckas med.
För mig klickar det inte när det bara är Open by night. Folk gillar folk, men om det bara handlar om kommersen och nån brandbil som hissar upp barn över hustaken så fattas något.

Min kväll började vid Miramar-caféet, där sossar sjöng och jag delade ut karameller och broschyrer. I min omvandling från journalist till politiker försöker jag nu lära mig att sälja mig själv, inte min tidning. Det är svårt.
Hela sommaren har jag kämpat med att bli en ny Nina. Det är ett sorgearbete och ett glädjearbete och en stor förändring. Ibland är jag helt vilse. Ibland kan jag inte vänta.

På torget var det så mycket folk, och så många lyckönskningar och återseenden efter sommar och semestrar. Så många ansikten där det spända och hetsiga släppt, och leendet orkade upp till ögonen. (Spara på det, människor. November är lång)

Sen är jag hemma. Emmaus är där hoppet bor. Det är där glädjen och tokigheten finns. Där är Robert, min kära, ständigt arbetande coola kille. Där serverar lärarna och bankdirektörerna kaffe. Där spelar Perka luftgitarr till ett 13-manna(kvinno)-band från Senegal och Sverige.
Och där spelar Vasas flora och fauna. Melankoli, österbottnisk ångest och alienation, så vackert att jag längtar hem till något jag aldrig saknat.

När jag går hem sjunger en grupp a capella på trappan till Alandica.

Kommentarer

  1. Ha du NF varit i Senegal...de ha jag...många gånger...farlig plats e de...blivit nedslagen en gång o rånad på allt en annan gång...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden