Är vi onda eller goda?

Hör ni människor.
Det är vår stund nu.

I varje tid i historien finns ögonblick som definierar människorna och tidsandan.
Stunden när man höjer armen i en Hitler-hälsning, och tillåter att man gasar ihjäl miljoner människor. (Det hände i Tyskland)
Stunden när man stänger förråden fulla med mat, och låter människor svälta ihjäl. (Det hände på Irland)
Stunden när man tar emot nära en halv miljon flyktingar i sitt land, och ger dem av sin egen jord. (Det hände i Finland)

Nu är stunden när vi ska visa hurudana människor vi är, vilket virke vi är byggda av.
Är vi onda eller goda?

Jag är så kategorisk att jag menar att det är ondska att stänga dörren och vända ryggen till medmänniskor som flyr.
Vi har en internationell lagstiftning som ger dem rätt till asyl. Den finns just precis för tider som dessa, när nöden är akut och oförsonlig.

Jag skäms över Eckerö-linjens agerande igår. Jag skäms över mitt lands regering och över en utrikesminister i vars hjärta ingen barmhärtighet bor.

Samtidigt, och det är viktigare, är jag stolt över den våg av solidaritet och godhet som går över Europa. Så många som bara lyfter upp grejer, samlar ihop, fixar sängar, lagar mat.

Man kan ha olika åsikter om många saker, och se olika på lösningar, men nu står lidande människor vid vår dörr.
Nu är stunden. Låt oss visa vilka vi är.

Kommentarer

  1. Jaså...du skäms över Eckerölinjen...då kan du skämmas vidare i all oändlighet...

    SvaraRadera
  2. Vet du vad ISPS regler betyder...det betyder att inte 25-åriga flyktingbarn ska komma till Åland...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden