Tordmulens flykt

En tanke från den där ena dagen i somras när det var riktigt varmt.

Vi var ute med vår buckliga plåt-Buster till en av holmarna ytter om Saggö. Jag simmade på fyra olika ställen. Det var kallt, men uthärdligt. Jag plaskade undan småfisken innan jag plaskade i.

På väg hem över havet  var det en hel koloni med tordmular som pilade runt båten. Dök riktigt nära, svingade sig runt båten.
Jag kom på mig själv med att tänka att de var missilformade.
Missilformade. Så regerar språket över oss.

Missiler är formade som tordmular, för att det är den perfekta formen att ta sig genom luften.
Raketer är formade som svalor på väg upp mot himlen.
Kamouflage-dräkter efterliknar lövverk.

Solnedgångens färger går inte att beskriva utan att bli fånig.

När man sitter på varmt berg och tittar ut över platt hav. När man ser det som är ogräs i bergsskrevor, och det tar andan ur en.


Kommentarer

  1. Jaha du...ett sånt svammel...hoppas ni rodde...de e miljövänligt...allt annat är förkastligt...till o fara ut o nöjesköra med snurra är inte bra för miljön...

    SvaraRadera
  2. Fin vardagsskildring Nina! Sensommaren är speciellt njutbar i år när inte den riktiga sommaren uppfyllde alla förväntningar. Man borde egentligen stanna upp mycket mer och njuta av tillvaron, vi har det vackert här brukar mina turister påpeka fast vi inte alltid ser det själva. Men just ute i ytterskärgården, där hav och himmel möts, blir känslan av äkthet än mer tydlig brukar jag tycka. Naturens sceneri är liksom mer påtagligt där.

    Sedan finns det förstås alltid idioter som skriver kommentarer enbart för att såra och kränka, och som inte eftersträvar någon dialog överhuvudtaget utan tror sig kunna spy galla anonymt bara för att de sitter bakom en datorskärm och är missnöjda med livet. Kanske dessa personer "vaknar" en dag och börjar fundera på hur de agerat gentemot sina medmänniskor, ja rent av kommer till insikt om att vi alla har ett ansvar gentemot varandra vad gäller bemötande och andra handlingar. Jag tror att denna rannsakningens stund kan komma att bli ganska svår för några, om man vet med sig att man bara försökt rasera och göra ont...

    SvaraRadera
  3. Är den anonyma kommentaren från 13de september kl 07:58 sårande och kränkande? Vad är det som är sårande och kränkande?

    Vad i kommentaren kan anses som " spy galla " ?

    Däremot så är idiot ett kränkande ord!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden