Åland lyceum, valdebatt.

På valdebatt i Ålands lyceum. Det var den bästa debatten jag sett hittills, för att den hade en publik som både reagerade och lyssnade, och som jag tänker mig var påverkningsbar.
De flesta valdebatter jag bevistat i olika roller, har bara involverat de deltagande och de redan frälsta, medan allmänheten mest lyst med sin frånvaro.

Sådana debatter blir ett slags skuggboxning där deltagarna spelar sina givna roller, väl medvetna om att de som sitter och lyssnar tycker som de tycker, och bara är där för att stöda sin kandidat.

Således, bra tempo, bra nerv, bra frågor och lagom långa repliker. Bra jobbat, debattledare.

Bedrövligast var Stephan Toivonen från Åländsk demokrati, som bara har en fråga han vill prata om och helt enkelt underlåter att öppna munnen om det handlar om något annat än flyktingar.

Mest skrämmande, Isac Boman från Ålands framtid, som gång på gång pratade för stängda gränser och katastrof om man släpper in alla asylsökande. Jag undrar, vad är alternativet, på kort sikt? Att göra som Ungern, och bygga taggtrådsstängsel och osäkra sina vattenkanoner? Frågan väcks, är denna linje till flyktingkatastrofen verkligen partiets linje? Så har jag inte uppfattat det hittills.

Ute på stan är det en äldre herre jag ställer min vanliga fråga till, dessa dagar. "Har du bestämt vem du ska rösta på?"
Han plirar på mig, och säger "Hördu, jag har redan röstat. På dig."

Jag fattade inte att det var en så stor och god känsla, men barnsligt nog så är det det.



Kommentarer

  1. Jag försöker få mina barn att förstå att det är deras skyldighet att rösta.
    Inte en rättighet man kan låta bli att använda.
    Och nu, just nu, hoppas jag verkligen att så många som möjligt inser att allt annat än en röst för medmänsklighet och kärlek till nästan innebär vatten på kvarn för såna som...IB och ST...

    Rösta på vem som helst, till och med Fantomen eller Musse Pigg, bara vi får in värme och omtänksamhet i borgen!

    SvaraRadera
  2. Studerande i Lusse12 oktober 2015 kl. 21:47

    Det jag finner mest skrämmande av allt är sättet du svartmålar Isac Boman. Att använda exakt samma härskarteknik på honom som du gång på gång använt mot hans partikollega Axel Jonsson, genom att felcitera och använda känsloargument är förkastligt. Isac Boman sade precis som Hans Rosling och Kristdemokraternas Ebba Busch Thor att det måste finnas en hållbar lösning, såväl ekonomisk som praktisk för hur vi skall hjälpa flyktingarna på bästa sätt. Det är inte främlingsfientligt.

    Att Isac är betydligt mer kompetent än dig gällande ekonomi är en självklarhet. Då han väljer att använda de kunskaperna i flyktingfrågan agerar han enbart solidariskt, något som du verkar tro att socialdemokraterna har ensamrätt på. Du måste komma ihåg Nina att alla personer som ställer upp i valet agerar utgående ifrån vad de tycker att är bäst för flest människor, alltså solidaritet. Således måste du sluta flänga dig floskler, likt dessa och utdöma andra politiker för att vara osolidariska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sossar är sossar...den som inte tycker som de är per automatik rasist...de förstår inte bättre...tyvärr...Nina balanserar på gränsen till vänstern...Igelkotten i samma parti likaså...

      Radera
  3. Hej du, anonyma "studerande i lusse". Isac Boman är en vuxen man. Han ställer upp i val. Jag säger, med mitt eget namn under, att jag fann hans åsikter skrämmande. Ingalunda är det lätt, men hur ska man göra med de flyktingar som nu står vid våra gränser under tiden vi famlar efter de "hållbara lösningarna"? Jag ser ingen annan moraliskt försvarbar lösning än att vi gör vad vi kan.

    SvaraRadera
  4. Oj, du verkar verkligen ha missuppfattat hela debatten i Ålands lyceum idag. Boman verkade vara den enda som faktiskt brydde sig om att lösa situationen istället för att plocka billiga politiska poäng. Situationen kan endast lösas med konkreta förslag. En saklig debatt om hur situationen skall hanteras måste få ske utan att åsikter bedöms som skrämmande då de inte tycker som dig, Nina.

    Att belåna för att lösa situationen är ett skrattretande förslag. På vilket sätt skall de reda upp den överbelåning vi redan har? Just nu är fyra miljoner människor på flykt från kriget i Syrien, en siffra som ständigt ökar. Det är inte hållbar långsiktig lösning att belåna för att lösa situationen. Istället måste man lyssna på de få människor, som Isac Boman, som faktiskt kommer med konkreta förslag som såväl hjälper fler människor som är ekonomiskt mer gynnsamma.

    SvaraRadera
  5. Studerande i Lusse12 oktober 2015 kl. 22:08

    Hela vår demokrati bygger på anonymitet, så att klaga på det vinner du ingenting på. Att slösa våra resurser på att agera i panik är verkligen ingen moralisk försvarbar lösning för min del.

    SvaraRadera
  6. Vår demokrati bygger inte på anonymitet i debatter. Den bygger möjligen, delvis, på valhemlighet. Såhär tänker jag: det måste gå att göra två saker samtidigt. Det första är nödhjälp, den högst mänskliga instinkten att hjälpa människor i nöd. Den internationellt erkända rätten att söka asyl om man är i fara bekräftar den instinkten. Det andra är att åstadkomma strukturella förändringar; hållbar fred och global rättvisa. Man kan inte bara göra det ena. Lika lite som man kan stå och titta på när en människa drunknar.

    SvaraRadera
  7. Ja precis. Dessutom kan man göra mycket fler än bara två saker samtidigt. Det var precis det Isac stod upp för.

    SvaraRadera
  8. Dagens svammelblogg...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden