En helg i demokratins tjänst


Denna helg har det varit mycket valkampanj.

På Open by night i Mariehamn kände man sig som aspirerande politiker som en vampyr som strök omkring på gatorna, på jakt efter väljarnas blod. När jag kom på mig själv med att försäkra för en liten pojke vars ögon blev rundare och rundare, att jag faktiskt är Superkvinnan på bilden på min broschyr, då kände jag att det är dags att hem.

Å andra sidan, hur ska man annars komma till tals med folk? Man vill ju så innerligt gärna förklara och försäkra.

Tidigare på kvällen såg jag en gammal kvinna som tagit emot min broschyr, bli tillsagd av sin man att ge den tillbaka. Hans axlars arga spändhet, och hennes snabba och skuldmedvetna sätt att trycka den i handen på mig sade allt.
När de kom ut igen stod han några meter ifrån och kontrollerade att hon inte skulle prata med någon.

Jag ville gå fram till henne och viska: Det kommer en dag när du är fri.

På lördag stod jag på Maxinge nästan hela dagen, bland blåa västar och gröna skjortor och gula grejer och karameller och kondomer.
Många frågar mig om det inte är jobbigt att stå och sälja sig sådär. Om det inte var bättre att sitta och skriva ledare utan att behöva tigga om röster.

Ja, och nej.
Det var fantastiskt roligt att skriva ledare. Det var bekvämt.
Jag ville ha mindre trygghet, mera utmaning.
Att våga sig ut ur sin trygghetszon, att erbjuda sina tankar och åsikter till andra är läskigt. Det är också underbart.
Tack till dig som sa att jag kunde spara på broshyren och ge den till någon annan., för hon skulle ändå rösta på mig.
Och tack till dig som sa att jag är så snygg att jag nog blir invald bara för det. Hur känns det, på en vanlig lördag, när man är 50 år.

Allra bäst denna helg; att lära känna en ny själsfrände, riksdagskvinnan Maarit Feldt-Ranta.
Hon hade under sin svåra sjukdom kommit på meningen med livet: Att vara lycklig och att älska.
Självklart. Enkelt. Svårt.

Kommentarer

  1. Märkligt att du jämför dig själv med en vampyr...synnerligen osmakligt...du behöver nog googla ordet vampyr! Sant...det var bra att du for hem...dumt och skrämma små barn! Vampyrer är kända för att ha svårt till komma till tals med folk...de vill däremot dominera eller kontrollera människor...mannen som nämns var klok...man är inte fri i ett land som styrs av socialdemokrater så du har väl rätt i att jämföra dig med en vampyr. Kondomer är nog bra om man säljer sig...de kan vara gula och smaka karamell. Misstänker risken är stor att du får gå till AMS efter valet...du slutade ju på tidningen. Den som röstar på någon som är snygg har nog missuppfattat någonting, tyvärr...

    SvaraRadera
  2. Trist kommentar, alla kandidater som ställer upp är modiga och engagerade och vill göra en insats, även om en del inte vill samma sak som Nina eller mig. Att skriva elaka kommentarer är både onödigt och fegt och de är tur att Nina är härdad som ledarskribent, andra skulle fara betydligt mer illa av anonyma påhopp, de behöver vi inte i politiken. Nina är dessutom en politiker som Åland behöver hon är både påläst och engagerad och värnar om viktiga grundläggande värderingar som demokrati, jämlikhet och solidaritet.

    SvaraRadera
  3. Håller med Mia t o m insats, alla kommentarer kan ju inte vara roliga. Sedan kommer nog en felskrivning, ska nog stå att de flesta inte tycker som Nina eller mig. Elakheten är väl något tveksam, kommentatören kommenterar ju bara vad NF skrivit.

    SvaraRadera
  4. Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med dig, Mia Hanström. Du skriver att; "tur att Nina är härdad som ledarskribent, andra skulle fara betydligt mer illa av anonyma påhopp". Jag vill påstå att detta är dagens underdrift, eller så har du kanske inte följt Ninas blogg på sistone? Jag har följt henne ungefär ett halvår och blivit oerhört illa berörd och ledsen och förbannad å hennes vägnar. De kommentarer hon står ut med här är ju emellanåt så fyllda av illvilja och hat att klockorna stannar! Man börjar inse att det finns mycket sjuka människor där ute, har man någon sorts anständighet i kroppen så uttrycker man sig inte så som Anonym gör här överst, och detta är ändå inte det grövsta vederbörande vräkt ur sig. Jag vill nog påstå att Nina Fellman är den som fått mest obefogad kritik av alla, och jag kan mycket väl tänka mig att det gjort ont många gånger, även i henne. Jag tror inte man kan bli van med denna typ av påhopp. Själv skulle jag aldrig utsätta mig för att bli politiker, mitt eget välbefinnande är långt mer viktigare än att agera slagpåse för hatiska mörkermän.

    SvaraRadera
  5. Jag kan inte tacka Dr EKPEN TEMPEL tillräckligt för att hjälpa mig återställa glädje och sinnesfrid i mitt äktenskap efter många frågor som nästan leder till skilsmässa, tack gud för att jag menade Dr EKPEN TEMPEL vid rätt tidpunkt. Idag kan jag säga till dig att Dr EKPEN TEMPLE är lösningen på det problemet i ditt äktenskap / förhållande, med Dr EKPEN TEMPLE kärleksförtryck kommer du säkert att le mer i din relation. Kontakta honom på (ekpentemple@gmail.com)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden