Säger inte hans namn mer

Jag lägger ett namn till min lista över människor, platser och handlingar jag inte längre tänker nämna vid namn. På den finns död, förintelse och förakt.

Denna person är partiledare för ett parti i Sveriges riksdag. Han har idag vänt sig med ett flygblad till människor i yttersta nöd, och på ett lögnaktigt sätt låtit dem förstå att de inte är välkomna till Sverige, att resurserna är slut, att gränserna ska stängas.

Jag hade trott att en sådan enfald och nedrighet inte var möjlig av en människa fostrad med alla de privilegier det innebär att vara svensk.

Det är inget att göra. Han är som han är, men jag behöver inte ge honom eller hans rasistiska, människohatande och småaktiga parti mer uppmärksamhet.

I stället tänker jag på ett nyhetsinslag från Tyskland, där en ung syrisk man intervjuas. Han säger:
- Jag vill bara ha ett liv. Och spela gitarr.

Jag tycker det är en fullt rimlig begäran. Människa och människa emellan.

Kommentarer

  1. Fullträff :)

    SvaraRadera
  2. Om en fjortonåring skrivit detta på FB, hade man kunnat ta det för vad det är, men nivån är långt under den förväntade från en folkvald politiker.

    Sveriges situation är extrem.
    Man tar emot långt över tusen personer per dygn, ur en folkvandring som inte kommer att minska av sig själv.
    Detta är inte en tillfällig situation, och merparten av människorna kommer inte från Syrien.

    Tror du Nina, att Sverige är kapabla att skapa tusen nya jobb och bostäder om dagen?

    Slå gärna ut det på tio år, när du ändå funderar.

    Om man som politiker dömer någon annans politik, så är det klädsamt om man presenterar en alternativ lösning.

    Här och nu vore en lämplig plats och tidpunkt för dess framförande.

    Jag säger inte att innehållet i deras flygblad var korrekt, men ingen annan gör ju något för att lösa problemet.
    Sveriges situation är ohållbar, räkna själv.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden