Rapport från en julfest.

I fredags var jag på landskapets julfest. För första gången i mitt liv, och för första gången i min nya minister-kapacitet.
Det var så mycket folk som jag nu har ett band till och känner ett slags gemenskap med.
De flesta känner jag inte igen och har aldrig träffat.
En del har jag börjat heja på i trappan på morgonen eller i cafeterian vid lunchen.
Några få har jag börjat jobba med.
Vissa frågor är gamla bekanta - kommunstrukturen, jordförvärvsärenden, brand- och räddningsväsendets samordning.

Annat är helt nytt. Till exempel samarbetsavtal mellan EUs medlemsstater och Mongoliet, hur det i detalj går till när EU notifierar ärenden och vilka påföljder det får för landskapet om man inte implementerar direktiven i sin lagstiftning.
Vissa dagar känns själva summan av detaljer som människor inom förvaltningen lägger sin själ och sina arbetsdagar på bedövande, och komplexiteten förlamande.
Det fanns saker som var så mycket klarare och tydligare med journalistens distans än med politikerns krav på precision.

Å andra sidan är det fullkomligt fascinerande och otroligt roligt.
Det är teater, det är visioner som blir verklighet, det är på riktigt. Pulsen i det stilla rummet där man sitter och fattar beslut är lika påtaglig som möblemanget är tungt.

På julfesten var jag mest nervös över att danssugna herrar skulle bjuda upp mig till styrdans. Jag är monumentalt dålig på sånt, och hade dessutom höga klackar.
Mycket riktigt. Det kom en jämn ström av karlar som ville dansa. Mest utmärkte sig nybildade fastighetsverket, där alla verkar ha gått danskurs och dessutom trivas på sitt jobb.

Det gick bra. Jag bad om ursäkt för min brist på taktkänsla, och stolpade på. Det var roligt, varmt och hjärtligt.

Allra bäst gick förstås den dansen som jag fick styra.

Kommentarer

  1. va kul att landskapet fordrande har råd med sup julfester trots att det dagligen basuneras ut hur tidigare regering har slösat och det nu måste sparas. Det skapar verkligen förtroende för politikerna.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden