Sanningen är svårsåld, lögnen går åt som smör

Finns det något som är sant, eller finns det bara åsikter?
Detta är i den offentliga debatt vi har i dag en allt mer relevant fråga.
Existerar fakta? Har vi som deltar i diskussioner, särskilt som förtroendevalda, ett särskilt ansvar att hålla oss till någon form av verifierbar sanning.

Jag vill förstås svara ja. Det finns fakta. Det finns sant och falskt. Vi har alla ett ansvar.

Konspirationsteorier utan grund är ägnade att skapa oro och rädsla och beskriva världen på ett sätt som underbygger vissa politiska mål.
Feltolkningar, medvetna missförstånd och halvsanningar pekar vidare mot enkla lösningar på komplexa problem. Det är som att kissa i byxorna. Varmt för stunden, sen stinkande och kallt och skämmigt.

Som vårt samhälle utvecklats finns det en stor och legitim oro för demokratins framtid. Den delas av politiker, journalister, forskare och allmänhet, samtidigt som vi förstås alla sitter med handen i syltburken, i den mån vi låter sanning och fakta bli något relativt, ett medel för att uppnå ett mål.

Det är svårt att sälja tråkiga, komplicerade resonemang. Det är svårt att sälja byråkratins långsamma kvarnar, utredningar och policydokument.

Det är väldigt lätt att sälja snabba, enkla lösningar. Ännu lättare att sälja elakheter och idiotförklaringar, särskilt när det rör dem som sitter vid makten.
Det vet jag, eftersom jag gjort det.

Låt mig slå ett slag för demokratins stundom föraktade och förtalade fanbärare, den tjänstemannakår förutan vilken ingen politiker skulle klara sig en dag.
Låt mig lyfta en lans för långsamheten, för att tänka efter om det man säger är sant, om det är relevant, och om det är nödvändigt att säga det.

Och, som avslutning på veckan, ett hurra-rop för nyanser, för gråskalor, för komplexitet och kompromisser.
Jag vet att det låter tråkigt, men ge mig en byråkrati alla dagar i veckan, om alternativet är en diktatur.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden

Var drar man linjen när den flyter?