Så mycket skitsnack

Vad är det som gör mest ont av viskningarna och ropen, av skitsnacket och spydigheterna?

Låt mig berätta. Inte så mycket för min egen skull (jag har värkt mig igenom det här) men för de nya och unga och hudlösa som inte förstått vilket pansar som behövs bland de digitala asätarna, och i den offentlighet som matar dem.

När du sticker upp huvudet och säger något, spelar ingen roll vad, kom ihåg att många tycker att du inte ska tro att du är något. Att du är löjlig som bryr dig. Töntig, präktig och ful.
Om du är tjej - kom ihåg att ingen vill ha dig om du har åsikter. Kom samtidigt ihåg att du är en hora och ett luder och att din kropp inte är din utan allmän egendom att kommentera och recensera.

Tänk på att du i alla debatter kommer att bli förlöjligad och förnedrad. Kom ihåg att människor i alla åldrar (som borde veta bättre) kommer att ignorera fakta, ljuga och vara ironiska.

Kom ihåg att några kommer att hota med våld, men försök finna tröst i att de är för fega (nästan alltid) för att faktiskt göra något i den verkliga världen. Men lås din dörr.

Jag är förtvivlad över det vi kommit att bli. Ett samhälle och en värld där det fria ordet blivit rätten att vara sitt sämsta, fulaste, nedrigaste jag. En värld där vi släcker unga lågor som borde brinna starkt, där vi trampar ner där vi borde lyfta upp.

Jag trodde att sociala medier och det fria samtalet som möjliggjordes för första gången skulle ge oss en offentlig arena där alla kunde vara med. Jag hade fel.
Det vi har är ett gladiatorspel där människor skrattar åt svaghet, och där kejsaren som vänder tummen neråt är vi.





Kommentarer


  1. Vi lever i en tid då man kan håna sanningen och kalla sin egen åsikt för altermativ sanning.
    Man skrattar åt försök att sakligt förklara vad som är dokumenterat verkligt och rycker på axlarna åt fakta. Vilka stolligheter som helst kan anses sanna med hänvisning till någon "forskare".
    Därmed blir det till synes fritt fram för hat och hot och kränkthet.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med. Det är otäckt och skrämmande att sant och falskt inte finns, bara åsikter. Det betyder också att ingen kan ställas ansvarig för något man tyckt till om.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden