Tack och förlåt. Nu framåt.

Det här blir mitt sista inlägg före valet, en tillbakablick och ett tack.

När jag tillträdde min post som kansli- och kommunminister 2015, var det nytt, omtumlande och spännande. Under åren har jag lärt mig mycket. Jag har fått vänner, skapat kontakter, fått saker gjorda som inte skapat en enda rubrik (man kunde ju lätt tro motsatsen), och haft så väldigt roligt många gånger.

Jag vill inte dväljas vid det jobbiga och det negativa. Sånt har det också varit, men det jag tycker att man ska glömma och gå vidare.

Ett stort, innerligt tack till de oerhört duktiga, insatta och framför allt hängivna tjänstemän som hjälpt, stött och ledsagat mig i ministerskapet. Självstyrelsens ryggrad finns där, i förvaltningens hårda arbete och institutionella minne. Jag nämner inga namn, för det kan ju bli genant för dem, men jag hoppas att ni vet vem ni är.

Ett lika stort och varm känt tack till mina kollegor i landskapsregeringen. Inte trodde jag i november 2015 att jag skulle få sex nya vänner som jag grälat med som jag annars bara kan gräla med mina systrar, som jag skrattat och gråtit med, och som jag litat på i vått och torrt.

Om ett par dagar är vårt gemensamma arbete slut, men jag kommer att bära det med mig som ett ljust och starkt minne. Stunden är kommen när den här konstellationen ersätts av en annan, och det är som det ska vara.

Tack till er.
Katrin, för din värme, din humor och ditt sinne för livets små absurditeter.
Mats, för din intellektuella skärpa och din väl dolda humanism.
Wille, för din ömhet och tröst i tunga stunder.
Tony, för din österbottniska tydlighet och din förmåga att få mig att förstå siffror.
Camilla, min vän, för din osvikliga professionalism och lojalitet.
Mika, för att vi så överraskande ser världen på samma sett ur helt olika synvinklar. I en storm skulle jag välja dig till kapten.

Det blev kanske lite fånigt detta, men sånt behöver också sägas.
På söndag är det val. Nya prioriteringar, nya lojaliteter, nya frågor.

Jag står tryggt på min ideologiska grund, men vilken fröjd att man kan hitta vänner över alla gränser.
Och förstås. Gå och rösta, alla. Gärna på mig.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden