Högerpopulism som religiös sekt?

På tisdag eftermiddag var jag i Helsingfors och medverkade i ett seminarium och en prisutdelning.
Seminariet handlade om fake news och trovärdighet, och hur man möter dem med en helt annan världs- och sanningsbild.

Topeliuspriset gick, väl förtjänt, till William Kvist på Hufvudstadsbladet, som lyckades röra om i grytan ordentligt på HBL:s kultursidor, till den grad att jag som är helt ointresserad av klassisk musik var tvungen att börja läsa.

Enligt Jonas Jungar på Yle är det destillerade klagomålet från de mestadels äldre män som hör av sig med klagomål på public service att det är feministisk rödgrön politisk korrekthet med liberala grundvärderingar.

Jaha. Det är ju jag. Undra på att det skälls.

Problemet för public service och annan journalistik är inte kritiken eller ens de riktiga stormarna. Journalistik som inte berör och upprör är meningslös som samhällskraft.

Det som är svårt är hur man genom media och det offentliga samtalet ska nå dem som har en annan tro. Ett samtal bör i grunden vara öppet tvivlande, för möjligheten att alla kan ändra åsikt och påverkas av fakta (och ja, fakta finns). Om den grunden inte finns - hur gör man då?

Många av de mediasajter och debattörer som skjuter på "pk-media" för att ha en övertygelse eller grundideologi, kommer själva in i debatten med en nära nog religiös övertygelse om att
a. någon försöker lura dem (de rödgröna feministerna)
b. någon försöker förtrycka dem (de rödgröna feministerna)
c. det finns en annan sanning som inte får sägas (fast dom säger det hela tiden), för att de rödgröna feministerna vill införa censur

Jag har börjat undra om inte religionsvetenskapen och religionssociologin kunde erbjuda förklaringsmodeller. Kanske man ska se på det som religiösa sekter med en stark övertygelse om att domedagen är nära?

Roligt och tankeväckande var det i alla fall. Heja heja den goda, tuffa, modiga journalistiken.

Kommentarer

  1. Jag blir bara så trött på dessa bottennapp i debatten. Om jag inte håller med det du säger så är det väl bättre om jag diskuterar dina argument och inte dig som person!

    Som medelålders vit man blir jag bara så trött på vissa andra, medelålders vita män... :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden

Var drar man linjen när den flyter?