Inte ens en tumvante till skärgården

Ingen bro. Ingen elhybridfärja. Och ingen tunnel.

Det blir tyvärr det sorgliga slutresultatet av regeringens beslut att (eventuellt) bryta avtalet om en ny elhybridfärja.

I denna ytterligt inflammerade fråga har jag avhållit mig från att säga så mycket. Jag har tyckt att jag fått min beskärda del genom att fronta kommunreformen, och dessutom att Mika Nordberg som minister skötte sitt jobb på ett föredömligt sätt, inom de ramar som lagtinget upprepade gånger satt.

Nu spelar det väl ingen roll med det längre, men här kommer en spådom från en desillusionerad sierska.

När kortruttsutredningen kom under den förrförra mandatperioden, med Veronica Thörnroos som ansvarig minister, stod det snabbt klart att det egentligen bara fanns en sträckning och en förändring som både skulle sänka kostnaderna och koldioxidutsläppen, och som gick att räkna hem på en rimlig tid (och det är inte 90 år).
Tunnelalternativet skrinlades, för att det blev för dyrt och för svårt.

Den regering jag satt i jobbade vidare på det spåret. Veronica Thörnroos älsklingsprojekt, en bro över Prästösund, gick inte att räkna hem, och gynnade bara den norra skärgården utan att  på något sätt bidra till en vettig helhetslösning.
Det gör faktiskt tanken att Föglö på lång sikt blir navet i skärgårdens trafiksystem.

Bron över Spettarhålet och vägen över Gripö planerades och projekterades med en omsorg och hänsyn för miljö- och kulturvärden jag inte sett förut. Färjan projekterades och bjöds ut enligt konstens alla regler, hela tiden med stöd av lagtingets majoritet.
Ett förverkligande av projektet som helhet skulle a. spara pengar, b. minska koldioxidutsläppen avsevärt, c.ge snabbare resväg för Kökarsbor och Föglöbor.

Vad gäller tunneln kan jag bara säga såhär: av någon anledning uppstod en kollektiv yrsel inför lagtingsvalet där alldeles sansade människor började tro att en tunnel till Föglö skulle gå att bygga snabbt och billigt. Så är det inte. Det blir dyrt och det tar lång tid. Det finns absolut ingen garanti att det faktiskt blir av, särskilt inte med Centerns track record att låta bli att ta svåra beslut när nästa val närmar sig.

Ingen väg, ingen bro, ingen färja, ingen tunnel. Allt medan skärgårdsflottan blir äldre, trafiken dyrare, och utsläppen kvarstår.

Kommentarer

  1. Nina läs FS links kalkyler som tagits fram av tunnelbyggare som vet vad de talar om så kanske du förstår att det blir en stor vinst för Åland om man förverkligar kurtrutten till Skärgården genom att bygga en tunnel till Föglö istället för hybridfärjprojektet över Gripö!

    SvaraRadera
  2. Vad är det som gör att ni inte tror att man kan bygga tunnel som blir kostnadseffektiv och gör att skärgården kanske kan få leva upp istället för att dör ut? Man klarar det i Norge, på Färöarna, på Island och massa andra ställen. Vad är det som gör att ni inte tror att det funkar på Åland?
    Folk är väl inte mindre kompetenta på Åland än någon annanstans, eller är det det ni tror?

    Klart det är riskfyllt med stora projekt, men hur tror man att skärgården ska få fortsätta leva ock kanske till o med (håll i dig nu) växa? Som det är nu kan man inte bo o leva på t.ex. Kökar eller Sottunga (som nästan dött ut redan nu pga dåliga kommunikationer och inga möjligheter för nya generationer)

    Men ni kanske inte vill ha en levande landsbygd/skärgård...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden

Var drar man linjen när den flyter?