Nazi-klotter i Klintskogen

På Klinten, i min promenadskog, bakom huset, på väg mot dagiset, vid bänken där folk brukar borsta av sina hundar, och där det ibland ligger en kasse tomma ölburkar, längs cykelbanan är det någon eller några som sprider hat och propaganda.

Med svart tusch eller något skriver hen NMR och WP på lyktstolparna. Nordiska motståndsrörelsen och White power.
På sin hemsida nordfront.se skriver NMR bland annat om judefrågan, rasfrågan, massinvandring och annan nazistisk och rasistisk parafernalia. Det är ingen light-rasism som man kan borsta av rocken och tänka att det är väl inget att jaga upp sig för.

För bara ett par veckor sedan kallades fackanslutna på Åland "jävla löss". Jag vill på intet sätt hävda att det var en nazistisk tanke med det, men det är precis så det börjar när man delar upp folk i goda och onda, i människor med rätt åsikter och egenskaper och människor som icke är det. Människor alltså. Jag tycker vi alla behöver akta oss för det.

I tider som dessa ska samhället vara starkt i gemenskap. Ett virus känner ingen skillnad på svart eller vit, man eller kvinna, jude eller muslim eller kristen. (Ok, det finns förstås massor av konspirationsteorier om varifrån viruset kommer och vilka som är måltavlan, men det enda man hittills vet säkert är att äldre och försvagade människor dör i högre utsträckning.)

Jag undrar vad den person som förfular Klint-skogen med sin grisiga propaganda verkligen vill? Bara irritera PK-tanter på promenad? Kanske signalera till meningsfränder att det finns fler. Eller skrämmas. Eller bara klottra utan att veta vad det handlar om.

Hela mitt liv har jag haft åsikter och stått för dem. Jag tycker den som förespråkar massutrotning, diktatur och våld kunde ha modet och anständigheten att göra detsamma.

Eller är det till att vara fegare än en medelålders tant i Mariehamn?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden