Tomater är en klassfråga

Hur många tomater kan en rik person äta?

Det låter som en fånig fråga kanske, men är grundläggande när man funderar på till exempel varför de underbara Mickelsö-tomaterna och gurkorna försvinner.

Jag handlar alltid åländskt om det finns. Dels för att jag vill stöda den lokala matproduktionen och dels av miljöskäl för att undvika långa transporter. Det kan jag göra för att jag har råd.

I varje samhälle finns en mycket liten grupp människor som har råd att köpa allt de vill. Tomater är en bagatell, men en del av dem kanske inte gillar tomater, en del vill köpa nån riktigt exklusiv importerad sort, och resten kan bara äta sig mätta.

Det finns en lite större grupp, som jag tänker mig att jag tillhör, som har råd att köpa lite dyrare mat av ovan nämnda skäl, utan att det känns som en stor uppoffring. Ibland tvekar jag ändå, om prisskillnaden är riktigt stor. Även om jag äter tomater så det står ut genom örona så räcker det inte långt vare sig för Mickelsö eller andra  åländska producenter.

Den stora gruppen människor i samhället funderar på priset, och måste medvetet välja och prioritera när de handlar. De dyrare tomaterna innebär att man avstår från annat eller så är de helt enkelt bortom räckhåll.

Det är medelklassen, den stora gruppen människor i varje samhälle, som upprätthåller efterfrågan på basvaror. Det är deras val som styr, inte de rikas lyxkonsumtion.

När medelklassen blir fattigare, när löner inte stiger i takt med konsumentpriser, när människor blir arbetslösa, när avgifter höjs, när samhället sparar, då blir det färre som har råd med tomaterna.

Denna ytterst simpla bild av vårt ekonomiska ekosystem är förstås bara en liten del av vad som styr förutsättningarna för åländsk livsmedelsproduktion. Det finns transportkostnader och globala marknader och elpriser och marknadsföring också. Men gör man analysen att det är de åländska konsumenterna som sviker de åländska tomaterna så måste man inkludera klassfrågan.

Vem har råd? Vad kan man göra för att flera ska ha råd att välja? Att det finns valmöjligheter är inte valfrihet. Det är det först när man har möjligheten att göra ett fritt val.


Kommentarer

  1. Mitt 20-åriga äktenskap välsignat med fyra barn var på väg att gå sönder eftersom min älskade man sa att han var trött på vårt äktenskap och ville skiljas utan anledning, jag visste att något var fel så efter 3 månaders sökande och många besvikelser gick jag för att söka hjälp från andra människor Jag träffade äntligen DR. SUNNY, en andlig man välsignad av sina gudar med en övernaturlig förmåga att lösa olika problem i livet. Jag förklarade min situation för honom och han ställde några frågor till mig som jag svarade ärligt, DR SUNNY berättade för mig vad problemet var och berättade för mig vad jag skulle göra, jag följde alla hans instruktioner och efter en vecka kom min man tillbaka hem. stannade ute i två månader och rev upp skilsmässopapperet och idag bor vi lugnt hemma. Om något stör dig i livet och du vill ha en snabb och pålitlig lösning, kontakta DR SUNNY så får du en anledning att dela ditt vittnesbörd som jag. Kontakta Whatsapp: +2348082943805 eller e-post:drsunnydsolution1@gmail.com

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden

Var drar man linjen när den flyter?