Kört för skärgårdstrafiken

 I dagens debatt i lagtinget blev det alldeles uppenbart att den enda förändring i skärgårdstrafiken som kommer att ske under denna mandatperiod är en försämring av turtätheten. Det bekräftades av ansvarig minister.

Den dröm om en tunnel som flammade så starkt inför valet att den i princip redan var byggd har förbytts i en sävlig utredning som ska komma med nån slags rapport i slutet av året. Då har halva mandatperioden gått utan att man ens gjort en provborrning. 

Det som landskapsregeringen nu begär är en fullmakt för att köpa en gammal dieseldriven färja, visserligen nyare och större än de vi har, men med gammal teknik för ett gammalt trafiksystem.

De långa, bränslekrävande och dyra rutterna består. De kortruttsutredningar som man jobbade fram under 10 år och för flera miljoner har regeringen slängt i papperskorgen.

Infrastrukturministern Christian Wikström famlar efter samsyn och långsiktiga överenskommelser men utan att ha nån bild av vad man ska ha samsyn kring. Det finns ingen lösning, ingen plan, ingen helhet.

Det är en stor sorg att tvingas konstatera att det sista tåget gick för en storsatsning i skärgården när Gripö-projektet lades ner och elhybridfärjan avbeställdes. Det var så nära att både få ner koldioxid-utsläpp och spara pengar.

Vi har en regering nu som gick in i sin regeringsperiod med rumpan före. Man visste bestämt vad man ville skrota, stoppa och lägga ner, men verkar helt idélös kring riktningen framåt.

Om man inget vill finns det ingenstans att gå.

Kommentarer

  1. Två eldrivna flakfärjor Svinö-Degerby hade varit det förnuftiga alternativet. Såväl Gripöbron som tunnel är fullkomligt obegripliga kostsamma och nog lite åländskt omnipotenta projekt. Distans Svinö- Degerby identisk och samma öppna vatten som mellan Galtby och Kittuis där två flakfärjor fungerat i decennier. Samma megalomani ser man i konstgräsprojektet på WHA och den kostsamma friidrottsarena som byggs på Bomans ängar. Jag konstaterar - det finns mycket pengar på Åland. (Dock inte gratis skolmaterial i gymnasiala utbildningar som man har i Åboland).

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden

Var drar man linjen när den flyter?