Nu är det Harry som bestämmer

Ibland är det snurrigare än annars. Just nu är det så vad gäller jordförvärslagen och ett beslut som Harry Jansson fattade förra veckan. Men vad var det egentligen Harry bestämde, och varför?

Så här tror jag:

Vår jordförvärvslagstiftning är en schweizerost, full med hål. Vi har alla partier och många politiker bidragit till det genom att fatta beslut och bevilja undantag från lagens bokstav. Ibland har orsakerna varit vettiga, ibland ganska stolliga. Problemet är att varje undantag man gör försvagar lagen, tills man inte säkert kan veta om den längre håller i en domstolsprövning.

Jag var, som minister, med och försökte stärka det system vi har genom att städa upp och systematisera, och framför allt göra klart att vi inte en enda gång till kan slira på besluten, för då faller hela konstruktionen. 

Av nån orsak har Harry Jansson, som tidigare som minister avslog samma ansökan om jordförvärstillstånd, nu ändrat sig och beviljat detsamma. Han hänvisar till likabehandling och ett beslut som jag som minister fattade 2016. Att han tog ärendet till ny prövning fick den ansvariga tjänstemannen att reservera sig, något som mycket sällan händer.

Jag tycker inte att ärendena är jämförbara, och fattade mitt beslut på tjänstemannens förslag efter bara några veckor på ministerposten, men oberoende det skulle jag kanske inte göra samma beslut idag, med den erfarenhet jag har nu av hur otroligt bräckligt systemet blivit. Om Harry Janssons tolkning är den rätta, vilket ju inte landskapsregeringens tjänstemän tycker, så är jordförvärvslagstiftningen redan satt ur spel.

Harry Jansson gör sitt beslut efter att han tagit upp frågan i regeringen, i självstyrelsepolitiska nämnden och i den parlamentariska referensgrupp där jag sitter med. Av det kan man väl dra slutsatsen att han insåg att frågan inte är okontroversiell och gärna ville få andra med på tåget.

Alla instanser har sagt ifrån att man inte nu ska ändra beslutspraxis, utan vänta på att vi med ordning, så som det ska gå till, ändrar lagen. Ändå tas beslutet. Är inte det ett ministerstyre utan like, så vet jag inte vad.

Vad händer nu? Oppositionens misstroendeyrkande kommer att diskuteras förstås. På fredag är det tänkt att referensgruppen ska ha sitt nästa möte och diskutera kommande lagändringar, men jag vet ärligt talat inte om det är nån idé att gå dit.

Harry Jansson gör ju som han vill ändå. Och Centern tiger medan respekten för självstyrelsens grundläggande nationalitetsskydd smulas ner av väldigt oklara orsaker.



Kommentarer

  1. Jag understryker min åsikt i Katrins Fb tråd idag 7.6. Allting är klart och tom självklart men ingenting fungerar. - Endast Åland tycks kunna ställa till med att arrangera misstroende mot att kunna hantera sin egen självstyre. Vak upp innan det är för sent.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden