Ett år i livet

 Kanske 2021 var ett skitår. Det var det säkert på många sätt, de uppenbara.

Det var också året då jag njöt intensivt av att träna. Året då jag och Hugo simmade som sälar i vågsvallet på Yttre Boklobb, och åren mellan när vi senast gjorde det och nuet försvann.

Året då jag skrev en bok, och fick jobba med fantastiskt begåvade smarta och snälla kvinnor i det minst giftiga projektet någonsin. Ett samarbete där ingen var elak och nedlåtande och där ideer togs emot och avfärdades med samma värme.

Det var året jag insåg att jag kunde tala om det tunga utan att det brände bakom ögonen, när en skilsmässa äntligen började bli ett minne.

Året då jag släppte taget om ministeråren och välkomnade nya tankar och vägar framåt, fri att ändra mig.

2021 var året vi blev av med Donald Trump, detta verkliga hot mot ett demokratiskt styrt USA. Stormningen av Kapitolium var för några timmar nära en katastrof. Det var en viktig påminnelse om hur tunn och skör tryggheten är om man låter strukturer förfalla.

2021 var Sanna Marins år. Det var Magdalena Anderssons år.

Det var året då böcker blev lästa, vandringar blev vandrade, när jag satt i soffan med Frans och Keira, åt jordgubbar på en kulle med Agnes, när jag fick läsa Ivars manus, när Signe och jag bodde på hotell och åt musslor, när vi firade min systers 50-årsdag med yoga och jag slog sönder en lampa.

Det var inte ett år då jag väntade på att det skulle vara över. Det är risken med en kris, att allt blir en avvaktan. Ett år får man inte tillbaka. 

Jag blev fotograferad spritt språngande naken på Nabben, med 100 andra kvinnor. Anette och jag låg i solen på berget och läste, och samtalet vävde fram som sockorna som aldrig blev stickade, en tappad maska här, som dök upp en timme senare där.

Jag köpte en bil med en fungerande radio. Annika hjälpte mig att tapetsera ännu ett rum i mitt hus. Det stället där tapeten gick lite sönder och måste lappas är en påminnelse om vår vänskap.

Allt som allt, ett bra år. Ett år av liv, arbete, vänskap.

Välkommen, 2022.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden

Var drar man linjen när den flyter?