Kvinna. Liv. Frihet.

 Åh tjejer. Vad ni är modiga.

Jag ser bilderna, de skakiga mobilfilmerna, nyhetsinslagen från Iran. Jag fattar inte varifrån modet kommer att ställa sig rakt upp mot en av världens grymmaste och mest effektiva förtrycksapparater.

Jag ser flickorna som klipper av sig håret. Ursinnet. Särskilt, en filmsnutt från en buss i Teheran, där det står flickor och kvinnor med sitt långa vackra hår utslaget i den fullsatta bussen. Att de vågar. Att de vågar.

Tänk att det fortfarande är så att kvinnors kroppar, deras hår, deras barnafödande, deras själva varande är grunden för makt. Att man kontrollerar oss i stort och smått. Och att det så ofta är de som pratar om en frihetlig politik som allra argast vill hålla kvinnorna på mattan, bakom slöjan, i bakgrunden.

I Finlands riksdag förnyades äntligen abortlagstiftningen från 1970-talet. Nu. 2022. Nu fick vi i Finland utvidgade rättigheter att bestämma över våra kroppar. Och inte ens de rättigheterna är ännu fullständiga.

Mitt fysiska mod att ställa mig i en demonstration mot en beväpnad, aggressiv säkerhetspolis har aldrig prövats. Om det nånsin skulle hända hoppas jag att det inom mig bor en iransk tonårsflicka med sitt vilda hår fritt i vinden.

Kvinna. Liv. Frihet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden