Var drar man linjen när den flyter?

 Jag följde med en klump i magen misstroendeomröstningen kring Finland nya näringsminister, sannfinländaren Vilhelm Junnila.

Det finns inga tvivel kring var han står politiskt. Han har öppet och för inte länge sen både hyllat hakkorset, deltagit i extremhögerns möten och önskat god jul med en snögubbe i Ku klux klan-strut och hängsnara. Det går inte att vifta bort med att han bara skojade.

In i det sista tänkte jag att statsminister Petteri Orpo (saml) skulle sätta stopp för detta, att han historiska skäl skulle förstå vikten av att högern håller rent mot nazismen och fascismen. Det gjorde han inte.

Jag känner Orpo som en anständig människa, även om jag ogillar hans ekonomiska politik. Ändå gör han som högern så ofta gjort förut, med förfärliga konsekvenser. Han inte bara tillåter utan bygger sin regeringspolitik på extremhögerns hat mot invandring och asylsökande och allt som inte är blåögt, för att citera en annan sannfinländsk minister.

I intervjuerna med Mats Löfström framgår att statsministern bett honom avstå från att lägga sin röst mot Junnila för att rädda regeringen, och att Löfström gjorde det för att behålla sitt förhandlingsläge för Ålands bästa.

Ålands bästa gynnas alltså av att vår riksdagsledamot accepterar en nazistiskt färgad minister? Vårt ”kapital” gentemot regeringen bygger på att vi accepterar hakkors och klan-emblem, för att nu inte tala om en flyktingspolitik som innebär att papperlösa barn i vårt land nekas tillgång till hälso- och sjukvård?

Anna-Maja Henriksson sade att Svenska folkpartiet här måste dra en linje. Jag vet inte vad det betyder för framtiden, men det är åtminstone en hårsmån bättre än att avstå från att rösta.

Jag skulle gärna höra – var drar Mats Löfström linjen? Finns det något som inte kan accepteras, när detta kunde passera?

Vid ett besök i Berlin under våren blev jag påmind om Tysklands mellankrigstida historia. Nazisterna kom till makten för att de bjöds in i den politiska värmen, för att de tilläts sprida sitt gift. Det manar till eftertanke.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden