Eftervalsarbete, en terapeutisk metod

Under de snart två veckor som gått efter valet har jag städat som en galning. Jag har fått mitt kök renoverat (i liten skala). Jag har kört tre lass med skrot till återvinningscentralen, och åkt därifrån med en känsla av djup tillfredsställelse och lättnad. Den trevliga mannen som berättar hur man ska göra med färgburkar och trasiga cykelpumpar borde få medalj.

Jag har städat garaget (ständigt pågående process). Jag har slipat och oljat en hallmöbel. Nu kastar jag lystna blickar på skåpen i hallen, och drömmer om en nyorganisering av jul- och påskprydnader. Märkta, stapelbara lådor, tänker jag.

Såhär blir det varje gång. Efter en jobbig, krävande period måste ordningen återställas. Ett val är det värsta och mest underbara som finns. När det är över blir det tomt, oberoende av hur det gått. Hela upptrappningen, allt arbetet och nervositeten, den intensiva gemenskapen i gruppen - borta. Bara tystnad och ett resultat man inte längre kan påverka.

Min metod för att sortera i huvudet är att städa och organisera. Medan kroppen gör det kan hjärnan i lugn och ro älta igenom det mesta, ordna in glädje och sorg i minnesarkivet och låta känslorna rusa omkring tills de lägger sig till ro.

Katterna tittar lite häpet på mig, tanten som i vanliga fall nöjer sig med en roman i fåtöljen och fötterna på ett varmt element.

Snart är det över och valet 2023 lagt till handlingarna. Lite till bara. Julsakerna. Kanske lådorna med vantar, sockor och orimligt många kepsar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tillit och strukturer

Våga satsa på outnyttjad resurs

Prata med kärlek i orden